smart electric si tehnologii inovatoare Mercedes-Benz
La sfârşitul lunii iunie 2011, Mercedes-Benz România a participat la Green Car Event, primul eveniment auto din România dedicat autovehiculelor bazate pe tehnologii eco, desfăşurat la AFI Palace Cotroceni.

În cadrul evenimentului, publicul a putut admira şi testa pentru prima dată în România noul smart electric, propulsat integral de o baterie electrică. În plus, în cadrul primei ediţii Green Car Event, Mercedes-Benz a prezentat şi alte modele care vorbesc despre calea către mobilitatea cu zero emisii: S 350 BlueTEC, CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY şi C 200 CDI BlueEFFICIENCY.

Mai mult, pe parcursul celor trei zile, publicul şi invitaţii Mercedes-Benz România au testat o serie de modele, precum: SLK 350, GLK 220 CDI 4M BlueEFFICIENCY, S 250 CDI BlueEFFICIENCY, CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY, C 250 CDI Coupé BlueEFFICIENCY, C 200 CDI BlueEFFICIENCY şi E 220 CDI BlueEFFICIENCY.

Urbanul agil bazat pe propulsie electrică a fascinat pe toţi cei care s-au urcat la volanul său. Aflat în cea de-a doua fază de dezvoltare, urmând să fie îmbunătăţit până în 2012, când va avea lansarea pe piaţă în aproape 40 de ţări, noul smart electric este propulsat de o baterie inovatoare şi extrem de eficientă pe bază de litiu-ion. Avantajele unei baterii de acest tip sunt dimensiunile compacte, performanţa sporită (densitatea puterii este cu un procentaj de 50% mai mare decât în cazul tehnologiei NiMH), durata prelungită de viaţă, fiabilitatea ridicată şi autonomia îmbunătăţită. Mai mult, pentru a putea conecta bateria la o sursă de alimentare nu mai este nevoie ca utilizatorul să aştepte până când energia este complet consumată.

Motorul electric de 30kW este amplasat în partea din spate a maşinii şi dă dovadă de o foarte bună acceleraţie şi agilitate datorită cuplului de 120 Nm. Bateria poate fi încărcată de la orice priză existentă în zilele noastre în reţea de 220-230 V. Cu o baterie încărcată complet pot fi parcurşi până la 135 de kilometri. Această medie este mai mult decât suficientă pentru traficul din oraş, iar la o medie de viteză de 25-30 km/h , smart fortwo electric poate fi condus timp de patru-cinci ore până la următoarea încărcare. De asemenea, alimentarea bateriei pe timpul întregii nopţi asigură o încărcare completă.

Conceptul inovator al noului smart reuneşte sustenabilitatea, tehnologiile de top şi mobilitatea. Iar pe lângă design-ul extrem de atractiv şi modern, smart electric oferă posesorilor confort şi siguranţă deosebite.

Bateriile Li-Ion fac parte din viaţa noastră, fiind prezente în telefoanele mobile sau la camerele foto. Mai exact, ele reprezintă un fel de “oul lui Columb” pentru stocarea de energie electrică. Din 1992, cercetătorii Daimler au căutat o modalitate pentru a integra bateriile electrice eficiente în autovehiculele hibrid. Rezultatul a fost reprezentat de Mercedes-Benz S 400 HYBRID 2009 - primul autoturism produs în serie care a înglobat tehnologia bateriilor Li-Ion.

Până la acel moment, autovehiculele au folosit tehnologia deja consacrată a bateriilor pe bază de nichel, însă, prin comparaţie, bateriile Li-Ion oferă o mulţime de avantaje. Dar cel mai mare beneficiu este acela că nu prezintă “efectul memoriei”. Oricine a folosit parţial o baterie şi apoi a încarcat-o, cunoaşte acest fenomen. În timp, bateria livrează din ce în ce mai puţină energie ca urmare a formării de cristale în porţiunea nedescărcată a bateriei. Este ca şi cum bateria “a ţinut minte” nivelul redus al încărcarii.

De asemenea, bateriile pentru autovehicule sunt supuse condiţiilor extreme precum vibraţiile şi temperaturile joase sau ridicate. Bateria Li-Ion are o marjă termică optimă de funcţionare situată între 15 şi 35 grade Celsius. Acum, specialiştii de la Daimler pot preveni depăşirea temperaturii de 35 de grade Celsius, prin intermediul unui sistem inovator de răcire integrat în baterie. În plus, bateria este conectată la sistemul de climatizare al autovehiculului. Astfel, la temperaturi sub 0, bateria încă livrează 6 kw chiar şi la -35 de grade Celsius. Genial prin simplitate, rezultatul reprezintă prima baterie de serie Li-Ion creată special pentru autoturismele hibrid. Bateria Li-Ion cântăreşte doar 46 de kilograme, în timp ce o baterie obişnuită care livrează aceleaşi performanţe cântăreşte 70 de kilograme. Noua baterie Li-Ion poate stoca mai multă energie şi în consecinţă poate livra energie pentru o perioadă de timp îndelungată.

BlueEFFICIENCY este numele utilizat de Mercedes-Benz pentru pachetul extins de măsuri inteligente şi inovatoare al mărcii destinat reducerii consumului de carburant şi nivelului de emisii. Aceste măsuri sunt combinate în diferite moduri, în funcţie de modelul de autovehicul. Măsurile se referă la motoarele CGI şi CDI optimizate, la sistemul ECO start/stop, precum şi la optimizarea transmisiilor, sistemului de management al energiei, sistemului de direcţie a pneurilor şi a caracteristicilor aerodinamice.

Tehnologia BlueEFFICIENCY aplică măsuri personalizate pentru fiecare dintre autoturismele Mercedes-Benz, măsuri ce presupun îmbunătăţirea caracterului aerodinamic, scăderea greutăţii autoturismului prin utilizarea unor materiale uşoare, administrarea eficientă a energiei în sistemul electric de bord şi optimizarea sistemului de direcţie pentru o servodirecţie mai eficientă din punct de vedere al consumului de energie. Spre exemplu, modelele din Clasa C echipate cu pachetul BlueEFFICIENCY consumă cu până la 23% mai puţin carburant. Mai mult, în prezent, sunt disponibile 85 de modele BlueEFFICIENCY, pentru Clase precum precum A, B,C, E, M, GL, R, GLK, S, SLK sau CL.

În ceea ce priveşte tehnologia BlueTEC, aceasta reprezintă un sistem de filtrare ce purifică aproape complet emisiile rezultate în urma arderii combustibilului diesel. Actuala tehnologie BlueTEC a fost dezvoltată pentru a respecta deja standardul EU 6 privind emisiile (care va intra în vigoare în 2014). BlueTEC este un concept modular bazat pe reducerea eficientă a consumului de carburant şi a emisiilor autovehiculelor diesel. Conceptul include o serie de măsuri tehnice coordonate, care au împreună rolul de a minimiza emisiile netratate şi de a asigura o tratare ulterioară eficientă a gazelor de eşapament.

Sistemul reduce toate componentele importante ale emisiilor la un nivel minim utilizând, printre altele, un convertor catalitic de oxidare şi un filtru de particule. Totuşi, cel mai important obiectiv este reducerea drastică a oxizilor de azot, deoarece aceştia reprezintă singurele componente ale emisiilor diesel care le depăşesc inevitabil pe cele ale motoarelor pe benzină.

Mercedes-Benz a dezvoltat două variante ale acestei tehnologii. Prima dintre acestea combină un convertor catalitic de oxidare şi un filtru de particule cu un convertor catalitic tip acumulator de NOx, deosebit de durabil şi un convertor catalitic SCR (reducere catalitică selectivă) suplimentar. A doua variantă utilizează o soluţie de uree non-toxică cunoscută sub denumirea de AdBlue, care este pulverizată în fluxul de gaze de eşapament. Prin reacţia chimică cu gazele arse se eliberează amoniac, care converteşte până la 80% din oxizii de azot în azot inofensiv şi apă, în cadrul unui catalizator SCR amplasat în aval.

Tehnologia BlueTEC dezvoltată de Mercedes-Benz este utilizată în motoarele diesel ultra-moderne prevăzute cu sisteme de injecţie directă common-rail. Aceasta oferă toate beneficiile acestui principiu de propulsie. BlueTEC este disponibil pentru modele precum E 350 BlueTEC, ML 350 BlueTEC, GL 350 BlueTEC, R 350 BlueTEC sau S 350 BlueTEC.

Spre exemplu, în cazul Clasei S, cel mai curat motor diesel, S 350 BlueTEC, prezintă caracteristici de performanţă remarcabile, cuplate cu niveluri reduse de consum. Presiunea de injecţie a fost mărită, mersul uniform a fost îmbunătăţit şi nivelurile de zgomot au fost optimizate, în timp ce compresia redusă favorizează niveluri de emisii mai scăzute. Tehnologia BlueTEC foloseşte AdBlue pentru a purifica gazele de eşapament. Ceea ce rămâne este apă, hidrogen şi dioxid de carbon (CO2) - rezultatele finale ale unei combustii complete. Modelele îndeplinesc deja normele de poluare EU6 şi pot reduce emisiile de oxid de azot cu până la 90%.