Biciclistii ies in strada in Bucuresti, solicitand infrastructura coerenta pentru mersul pe bicicleta
Biciclistii din Bucuresti ies în stradă pe 27 octombrie 2012 pentru a-si face auzite nemultumirile. Marsul revendicativ “Existăm si-o să avem bandă!” este solutia la care Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti recurge pentru a-si cere dreptul la o infrastructură coerentă pentru mersul pe bicicletă, atât de necesară într-o capitală europeană campioană la poluarea cauzată de traficul auto.

Timp de 3 ore biciclistii vor pedala si vor protesta împotriva infrastructurii velo defectuoase care în acest moment nu permite ca mersul pe bicicletă să devină o alternativă viabilă si durabilă la transportul cu autoturismul.  

Cei 100 km de piste declarate ilegale de către Politia Rutieră a Capitalei, amenajate aberant pe trotuarele din Bucuresti pe banii cetătenilor, absenta unor benzi dedicate pentru biciclete si transport în comun sunt doar câteva dintre motivele pentru care biciclistii ies în stradă, pe carosabil, pentru a-si face cunoscută indignarea, spun organizatorii.

Pe un traseu care va include câteva artere importante ce conectează Piata Constitutiei (punctul de plecare al marsului) de Piata Unirii – Piata Alba Iulia – Piata Muncii – Piata Victoriei – Parcul Izvor (finish), participantii îsi propun să arate că locul bicicletei este pe banda special dedicată ei, separată de trotuar si de benzile destinate traficului auto, si că biciclistii bucuresteni merită un sistem de căi de acces gândit după standarde europene.

Aceste standarde nu sunt deloc străine autoritătilor locale, câteva dintre organizatiile promotoare ale marsului – ATU, Batesaua, Ecopolis, Optar.ro - aducându-le constant în discutie în cadrul întâlnirilor Grupului de Lucru pe Mobilitate de la Primăria Municipiului Bucuresti (PMB). Obiectivul esential al acestui grup de lucru este elaborarea unui plan integrat de mobilitate care să permită transportului public, autoturismelor, pietonilor si biciclistilor să convietuiască armonios într-o capitală dotată cu o strategie durabilă de transport urban.

Numărul biciclistilor din Bucuresti nu poate creste în absenta unei infrastructuri adecvate care ar putea contribui la ameliorarea unor probleme precum traficul supra-aglomerat si poluarea atmosferică. Bucurestiul este a doua cea mai poluată capitală europeană, cu un aer periculos pentru sănătatea locuitorilor săi, iar principalul generator de poluare atmosferică este traficul auto. Conform studiului Ecopolis din 2011 „Calitatea aerului in Bucuresti. Efecte asupra sanatatii”, limitele pulberilor în suspensie (PM), a căror principală sursă este traficul rutier, sunt depăsite constant în toate zonele capitalei. În acelasi timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vietii în capitalele UE arată că Bucurestiul este codas în privinta utilizării bicicletei ca alternativă la transportul cu masina, cu doar 0.7% transport uzual cu bicicleta fată de 59.6% in Copenhaga.  

La marsul “Existăm si-o să avem bandă!” din 27 octombrie 2012 au confirmat deja participarea organizatiile si grupurile informale mentionate mai jos:

Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti
Optar.ro
Asociatia Bate saua să Priceapă Iapa
Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
Asociatia GreenRevolution
ATU Asociatia pentru Tranzitie Urbană
Asociatia pentru Dezvoltare Durabilă ViitorPlus
Recicleta.ro
Mai Mult Verde
Portocalamecanica.ro
Motivation
Curierii Tribul
Comunitatea Pista Ma-sii
Turific! Handmade
Masa Critică Bucuresti
Asociatia ROI
Cycling România
Militia Spirituală
Skirtbike
We Bike
Pump Shop
Bicicletele Pegas
Mieztrials Bike School
Bicishop
Publicicleta
Drumul bicicletei
Kite Bike
Bună dimineata, Bucuresti
vforverde.ro

Marsul biciclistilor va reuni reciclete, biciclete Cicloteque, biciclete de curierat, biciclete utilitare si de agrement în prima “plimbare” revendicativă velo din Bucuresti. Lista sustinătorilor rămâne deschisă pe pagina Facebook a evenimentului. Initiatorii au în vedere organizarea periodică de marsuri revendicative pe bicicletă în functie de modul în care decurge rezolvarea problemelor de pe agenda biciclistilor.