10 segmente de comert online aflate in plina ascensiune in Romania

La început de 2020, opinia generală era că afacerile din e-commerce în România vor avea un nou an bun, cu creșteri susținute, probabil de 10 - 20%. Însă noua realitate a schimbat lucrurile... în și mai bine pentru comerțul electronic. În timp ce retailul clasic era supus restricțiilor din cauza pandemiei, comerțul online a devenit soluția salvatoare. Astfel, multe noi categorii de persoane au fost nevoite să recurgă la comenzi online, în timp ce altele, care deja făceau cumpărături online ocazional sau regulat, și-au intensificat puternic ritmul achizițiilor. Cu sau fără pandemie, iată mai jos segmente de comerț online aflate în plină ascensiune în România nu doar în acest an, ci pe un trend mai lung.

Magazinele online de fashion sunt adaptate perfect la e-commerce. Este genul de cumpărături făcute pe de o parte de nevoie, pe de altă parte de plăcere. Îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii se cumpără frecvent, acestea se livrează ușor, se pot proba acasă, iar returul este acceptat simplu de către orice magazin serios. Magazinele din marile rețele offline de fashion, cele prezente inclusiv în mall-uri, promovează în ultima perioadă comenzile online, ceea ce crește migrarea spre e-commerce. Mulți clienți fideli respectivelor branduri comandă online din ce în ce mai des. În plus, există numeroase magazine exclusiv online, inclusiv cele de tip marketplace.

Un segment aparte ce merită menționat separat, chiar dacă este de fapt o nișă a zonei de fashion, este comerțul cu haine second hand și outlet. Acest domeniu este în plină transformare în mediul offline (unde apar magazine ce pun accent pe calitate, nu doar pe preț), iar online apar tot mai multe proiecte e-commerce dedicate produselor fashion second hand și outlet. Această nișă devine tot mai cool, se caută produse de brand, premium și de lux, care în mod standard ar fi la prețuri foarte mari.

Magazinele cu produse cosmetice atrag tot mai multe comenzi, pe toate segmentele de vârstă. Evident, cele mai multe produse sunt cumpărate de către femei. Magazinele de acest tip atrag prin diversitate, dar și prin prețuri mai mici decât în retailul offline, în special pe segmntul premium. Se cumpără parfumuri, creme, produse pentru machiaj, fel de fel de alte articole ce intră de fapt în categoria de bunuri de larg consum, deci presupun comenzi repetate la interval mic de timp.

Noua realitate a vieții noastre ne determină să acordăm mai multă importanță curățeniei. În cazul companiilor, mai ales a celor din retail și HoReCa, curățenia a devenit o grijă principală, existând inclusiv standarde mai ridicate acum din punct de vedere legal. De unde să cumperi detergenți, dezinfectanți și alte soluții de curățenie? Cel mai simplu, din magazinele online cu produse de curățenie. Acestea au înregistrat creșteri impresionante ale volumelor tranzacționate.

Magazinele bio - eco sunt de asemenea pe val. Nici nu mai contează dacă este vorba despre segmentul alimentar sau nealimentar. De fapt, nișele se întrepătrund, pentru că în categoria eco - bio intră spre exemplu și produse cosmetice sau chiar produse de curățenie. Oamenii sunt mai interesați de sănătate și de protecția mediului înconjurător, iar creșterea veniturilor le permite să cumpere produse de acest tip din ce în ce mai des.

Aflate de mult timp în topurile cu preferințele publicului pe internet, magazinele cu bijuterii, accesorii, ceasuri, produse handmade sunt în continuare pe val. Singurul aspect mai puțin bun pentru business în acest domeniu este că s-a ajuns la o concurență foarte ridicată, există foarte multe e-shop-uri de acest gen. Se comandă tot mai mult astfel de produse online în dauna mediului offline, însă vorbim în mare parte de produse cu orizont de folosire mai îndelungat, deci ritmul comenzilor nu este foarte ridicat mai ales pe segmentele premium și de lux.

Băuturile alcoolice, dar și produsele pentru vapat se bucură de succes în creștere în mediul online. În cazul magazinelor cu țigări electronice, este vorba pe de o parte de faptul ca astfel de produse nu au rețele de distribuție foarte ample în mediul offline, fiind disponibile doar în magazine specializate, în special în orașele mari, în zone comerciale. Vapatul este permis in spatii publice interioare și se bucură de o imagine ceva mai bună decât fumatul. În ceea ce privește băuturile alcoolice, acestea sunt comandate pentru evenimente (mai puțin în perioada pandemiei...), dar și pentru uz personal sau pentru a fi făcute cadou. Varietatea este apreciată pe internet, inclusiv în cazul băuturilor exclusiviste și a vinurilor premium.

Magazinele alimentare de toate tipurile, de la cele pe anumite nișe la cele locale și chiar la hipermarketuri și supermarketuri naționale, au atras interes foarte mare începând cu luna martie 2020, când s-a instaurat starea de urgență în România. Chiar dacă lucrurile s-au mai calmat, tot mai multe persoane profită de posibilitatea de a face astfel de cumpărături de la distanță, evitând contactul fizic în magazine și câștigând mult timp. Magazinele online lansează soluții tot mai avantajoase și adesea promoții inclusiv constând în transport gratuit pentru comenzi.

Din nou, o nișă aparent îngustă (dar în creștere puternică) ce merită subliniată în special: cea reprezentată de magazinele cu produse vegane și vegetariene. Aici există inclusiv categoria raw vegan, în trend de creștere la nivel global. După cum se poate observa și în magazinele fizice, categoriile vegan / vegetarian devin tot mai importante pentru consumatori, din motive ce țin de etică, dar și de sănătate.

Nu mai este la modă să citești? Se pare că devine tot mai cool. Librăriile online au perioade tot mai bune, mai ales că cele offline sunt puține și adesea slab aprovizionate. În plus, un segment în creștere este cel al papetăriilor online, domenii diferite, dar cu legătură. Se comandă produse de papetărie atât de către mediul de business, cât și de către consumatorii persoane fizice.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.