Conditii de ger: cum sa asiguram pornirea optima, protectia motorului si rularea sigura - sfaturi de la MOL

Sezonul rece aduce provocări suplimentare soferilor, iar pregătirea corespunzătoare a autoturismului, respectarea regulilor de preventie si adaptarea la conditiile de iarnă sunt esentiale pentru o călătorie sigură. Pornirea si functionarea motorului sunt mai dificile în anotimpul rece decât în restul anului, mai ales în cazul masinilor alimentate cu motorină. În cazul motorinei obisnuite, parafina din acest tip carburant formează cristale  când temperatura scade sub -7°C, ceea ce blochează alimentarea motorului.


Iată câteva recomandări ale inginerilor auto în privinta pornirii motoarelor diesel pe timp de iarnă:

În primul rând, alimentati cu un carburant special  pentru conditii de ger, cu o temperatură limită de filtrabilitate cât mai joasă. Temperatura Limită de Filtrabilitate la rece a carburantilor pentru motoarele diesel este cea mai mică temperatură la care carburantul poate curge liber în instalatia respectivă. Spre exemplu, motorina premium EVO Diesel de iarnă din reteaua MOL România asigură functionarea la temperaturi deosebit de scăzute, până la -38°C.

Înainte de a actiona demarorul, asteptati stingerea martorului “bujii incandescente” din bord. Dacă temperatura este extrem de redusă, puteti repeta punerea contactului pentru încălzirea suficientă a aerului din motor.

Evitati activarea simultană a consumatorilor electrici la pornirea motorului - instalatia audio, degivrarea, aeroterma, sistemul de lumini, stergătoarele, etc  - pentru a proteja acumulatorul, care nu poate functiona la capacitate maximă în conditii de ger. Nu păstrati consumatorii activati, cu motorul oprit, decât dacă este strict necesar.

După pornire, asteptati 2-3 minute înainte de a pleca de pe loc - lichidul de răcire, uleiul din motor si din cutia de viteze se încălzesc si la o temperatură mai apropiată de cea optimă de functionare.

După punerea în miscare, pentru a proteja si mări durata de viată a motorului si transmisiei, precum si pentru evitarea patinajelor, este indicat să nu turati excesiv motorul si să efectuati schimbarea vitezelor la o turatie redusă – la majoritatea motoarelor diesel, sub 2.000 de rotatii pe minut.

MOL România distribuie motorina EVO Diesel special adaptată pentru iarnă, cu o retetă specială si pachet de aditivi specifici functionării la temperaturi joase.
Astfel, EVO Diesel de iarnă are o limită de filtrabilitate care permite functionarea motorului chiar si la - 38°C. Prin componenta antioxidantă, aditivii împiedică spumarea precum si formarea parafinei, asigurând atât pornirea usoară cât si functionarea lină la temperaturi geroase, cu performante deosebite chiar în conditii de frig extrem. Motorina EVO Diesel de iarnă îmbunătăteste performantele motorului, asigură aprindere optimă si exploatează la maximum potentialul motorului.

După si curătarea exteriorului masinii si încălzirea motorului,  înainte de a pleca este deosebit de importantă vizibilitatea. Iată mai jos combinatia potrivită a reglajelor sistemului de ventilatie pentru dezaburirea rapidă a geamurilor:

Aeroterma trebuie setată la treapta maximă

Temperatura reglată la nivelul maxim de căldură

Pentru automobilele cu sisteme manuale, trebuie pornit compresorul aerului conditionat

Trebuie dezactivată recircularea aerului
 
Este util să fie deschis câtiva centimetri geamul soferului

Expertii recomandă si alte măsuri  si reguli de care soferii trebuie să tină cont pentru a evita problemele de pornire a motoarelor în timpul iernii:

Pe cât posibil, faceti plinul, deoarece o cantitate mai mare de carburant în rezervor se răceste mai lent. În plus, dacă mentineti rezervorul plin nu rămâne loc pentru aer care poate condensa - picăturile de apă se scurg în motorină, îi deteriorează calitatea si pot îngheta apoi în filtrul de carburant.

Este recomandat să porniti periodic motorul. În timpul functionării motorului, carburantul din rezervor se amestecă cu cel recirculat din motorul cald, prin asa numita conductă de retur.

Este necesară verificarea, curătarea periodică sau înlocuirea filtrului de carburant.

Verificati la un service autorizat dacă filtrele cu care este dotat autovehiculul respectă recomandările producătorului pentru România.

Pentru a usura pornirea, este necesar să aveti acumulatorul în stare perfectă.

În limita posibilitătiilor, parcati vehiculele în spatii închise, ferite de înghet, sau măcar adăpostite de vânt si viscol.

Calitatea si starea uleiului de motor pot afecta pornirea la rece a vehiculelor.

Starea tehnică precară a motorului (raportul de compresie inadecvat) poate îngreuna, de asemenea pornirea la rece.

De asemenea, soferii care aleg să pornească la drum în conditii de ger si viscol trebuie să aibă asupra lor o trusă care să contină: lanturi antiderapante adecvate, sac de nisip, sare, lopată pentru zăpadă, perie de zăpadă, racletă pentru gheată, prosoape de hârtie, o pătură călduroasă, haine de schimb, mâncare si apă pentru situatii de urgentă. Este foarte important pentru toti conducătorii auto ca, înainte de a pleca la drum, să curete masina de zăpadă, să folosească substantele si dispozitivele adecvate pentru dezghetarea geamurilor astfel încât să aibă asigurată vizibilitate maximă si să se asigure că au echipat automobilul cu pneuri adaptate conditiilor meteo si cu un grad de uzură cât mai redus.