Piata de publicitate online in Romania in S1, 2015: 45,93 Mil lei

Conform celei mai recente editii a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România, valoarea totală raportată a pietei de publicitate online din România, în primul semestru al anului 2015 a fost de aproape 46 de milioane lei (10,2 mil. Euro). 
 
 Comparatia cifrelor totale raportate arată o scadere de 15% a cifrelor raportate în primul semestru din 2015 fată de semestrul anterior (S2 2014), avand ca factori atât sezonalitatea frecvent întâlnită în studiu - S2 (în general mai bun) versus S1, cât si altii, precum variatii ale investitiilor în publicitate la nivel local pe anumite industrii/canale. O situatie similară a fost înregistrată în S1 2013, când scaderea fată de semestrul anterior a fost de 12% fată de H2 2012, dar cel de-al doilea semestru din 2013 a recuperat aceasta scădere.
 
 “Este foarte posibil ca această scadere să fie doar conjuncturală, iar S2 2015 să aducă întreg anul 2015 pe un grafic de crestere, vom vedea exact la momentul raportarii complete pe 2015, însa noi, ca industrie locală, ar trebui sa urmărim cresterea permanentă a acestei piete. Printre pârghiile pe care le avem la dispozitie sunt eforturile comune, de industrie, pentru promovarea oportunitătilor si performantelor locale, dar si maximizarea experientelor premium de continut si publicitate, care să aducă împreună cât mai multă valoare adăugată tuturor părtilor implicate, de la utilizatorul de internet la publisher, agentie si advertiser.” a declarat Ionut Oprea, presedinte al Asociatiei IAB Romania.
 
 “Traversăm o perioadă plină de provocări si incertitudini pentru publisherii online locali care trebuie să găsească noi modalităti de monetizare a continului online si să facă fată competitiei tot mai acerbe din partea gigantilor americani din zona IT care au acaparat o mare parte din piata de publicitate online. Reteta financiară de succes trebuie să se bazeze pe cunoasterea în detaliu a particularitătilor pietei online din România si pe întelegerea nevoilor clientilor de publicitate, precum si în îmbunătătirea calitătii continutului online”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultantă pentru Management, PwC România. 
 
Tendinte si evolutii:

 - Domeniul Online retail îsi continuă tendinta generală de crestere din punct de vedere al investitiilor in publicitatea online, înregistrând o nouă sumă record - 4,704,510 RON, cu 14% mai mare decât vechiul său record din H2-14. De asemenea, domeniile Pharmaceutical & healthcare si Entertainment & the media au înregistrat cresteri fată de semestrul anterior, atingând bugete de 2,216,386 RON, respectiv 1,926,108 RON. Liderul detasat este în continuare sectorul Telecom (7,952,293 RON), urmat de Online Retail si Drinks (3,868,348 RON).

 - Comparativ cu clasamentul înregistrat în H2-14, în primul semestru din H1-15, Retailul online a devansat categoria Drinks si a urcat pe locul al doilea, dupa Telecoms. Similar, sectorul Finance a facut schimb de pozitii cu Cosmetics & toiletries urcând în H1-15 pe locul al patrulea.

 - Din punct de vedere al formatelor, cele Embedded rămân de departe cele mai utilizate în publicitatea online în primul semestru al anului 2015, urmate la distanta de Content Sponsorships si Interruptive. Display affiliate advertising a crescut usor fată de semestrele anterioare (H2-14 si H1-14). De asemenea, dintre formatele cu volume mai mici, Mobile advertising (display, search, applications) îsi continuă seria de cresteri de la un semestru la altul.
 
Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezintă studiul cel mai important pentru industria locală de advertising online din România, analizând piata în functie de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet si lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitătii. Realizat începând cu anul 2008, ROADS oferă date relevante despre încasările nete provenite din publicitate online si contorizează atât datele furnizate de către publisheri care vând direct din propriul portofoliu de site-uri, cât pe si cele furnizate de către regii.

Raportul complet este disponibil gratuit membrilor asociatiei IAB România, împreună cu raportul similar la nivel european realizat de către IAB Europe, asociatia europeană în care IAB România este membru fondator. Companiile care nu sunt încă membre IAB pot achizitiona acest raport si sunt invitate să contacteze IAB România în acestă privintă.
 
IAB România (Interactive Advertising Bureau România) este asociatia industriei de marketing si publicitate interactivă din Romania si membru fondator al retelei IAB Europe, in 2008. Fondată în 2006, reuneste în prezent principalele agentii de publicitate, regii de media, publisheri autohtoni si companii prestatoare de servicii dedicate industriei de publicitate interactivă – online, mobile si alte canale interactive.
 
IAB Romania este o asociatie profesională, fără scop lucrativ, neguvernamentală, apolitică si autonomă, care are ca scop să protejeze si sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate interactivă din România, sa elaboreze standarde ale industriei, să creeze si să întretină un cadru optim pentru autoreglementare si să coordoneze eforturi de industrie pentru cresterea acestei piete.