Branding in retail - cum sa profiti de ajutorul clientului in mod gratuit

Indiferent daca este vorba despre un magazin sau de o companie care vinde bunuri (de larg consum sau de folosinta indelungata), clientul este mereu piesa centrala in business-ul din domeniu. Totul se invarte in jurul clientului, acesta este o tinta clara care trebuie nu doar atinsa ocazional, ci de preferat atrasa cat mai aproape de brandul propriu; altfel spus, fidelizarea este vitala pentru o companie care isi doreste promovare eficienta, cu un foarte bun raport cost - rezultat.

In plus, intr-o piata in care consumatorul se simte uneori agresat de publicitate, este foarte important pentru un brand sa castige permisiunea clientului de a avea acces la spatiul sau personal - si aici ne referim la posibilitatea de a-i trimite acestuia emailuri, SMS-uri, scrisori sau de a-i oferi obiecte personalizate cu brandul companiei, pe care clientul le va folosi acasa sau/si in exterior. In acest ultim caz, vorbim nu doar de branding catre consumator, ci si de transformarea acestuia in "agent" de marketing, in exponent al brandului promovat.

Cum se face acest lucru? Exista multe modalitati, iar cele mai populare sunt obiectele promotionale acordate in concursuri si prin alte mecanisme promotionale (de exemplu promotii in magazine - cumperi produse in valoare de 20 de lei si ai un castig garantat oferit de un promoter). Insa totul conteaza, fiecare detaliu este important in brandingul realizat in comert, mai ales pe segmentul B2C (desi chiar si pe B2B avem in cele din urma tot persoane fizice care decid in numele unei companii pe care o reprezinta, deci si aceste persoane pot fi influentate si "utilizate" in marketing).

Dincolo de strategiile clasice de promovare, brandingul (si mai tarziu partea de sales) se poate realiza in mod gratuit si prin intermediul clientului. A stapani aceasta "arta" aduce o consolidare a brandului pe piata in care acesta activeaza. Ceea ce este mai important este costul foarte redus al unor strategii "smart".

Pana si utilizarea de sacose plastic personalizate face parte din procesul de branding in care clientul este partener direct. Oferind astfel de sacose si pungi hartie personalizate (in functie de profilul companiei), eventual si alte ambalaje reutilizabile (de exemplu cutii alimentare, daca vorbim despre un brand din domeniul alimentar care doreste sa se pozitioneze in bucatarie sau chiar in frigiderul consumatorului), se ajunge la o legatura directa client - marca promovata. Cu cat obiectele personalizate sunt de o calitate mai bun si eventual cu un design deosebit, cu atat sansa de a stabili o legatura mai stransa si mai durabila este mai mare.