Presa gratuita din Romania - analiza pietei la inceput de 2007

Presa gratuita din Romania s-a dezvoltat mult in ultimii ani si pare nu fi ajuns inca la maturizare. Publicatiile gratuite acapareaza un public tot mai vast si chiar au ajuns sa se dedice unor nise specifice, fara sa puna presiune inca pe piata autohtona, dupa modelul Suedia, Madrid sau New York. La intrarea in aproape orice bar sau restaurant, la film sau in fast-food-uri, la metrou sau la evenimente se gasesc reviste sau ziare gratuite care atrag din ce in ce mai multi cititori.

Publicul roman beneficeaza de aproape 200 de publicatii fara plata, dintre care 20 sunt monitorizate de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). Printre cele mai cunoscute astfel de publicatii se regasesc "Sapte Seri", "24 FUN", "Zile si nopti", care isi disputa suprematia in domeniul publicatiilor ce ofera informatii despre moduri si locuri de petrecere a timpului liber.

Cu timpul, aceste trei publicatii si-au modificat formatul, ajungand sa contina si editoriale semnate de personalitati din media si nu numai. La inceput, revista grupului Realitatea-Catavencu se numea B 24 FUN, dedicandu-se astfel doar Bucurestiului, pentru ca apoi sa se extinda si in orase mai mari ale tarii ca Arad, Brasov, Cluj, Timisoara, avand 60.000 de exemplare doar in Bucuresti.

Nu numai 24 FUN a ajuns la aceasta performanta, concurenta activeaza si ea in mai multe orase, reusind sa mentina o cursa alerta pentru public si advertiseri. Revista "Zile si nopti" are cea mai mare retea din tara, dupa cum a declarat conducerea sa, distribuindu-se in 29 de orase si avand un tiraj bilunar de 195.000 exemplare, saptamanal pentru Timisoara si bilunar pentru celelalte orase. "Sapte seri - revista saptamanala de informatii culturale", cum se autointituleaza, este distribuita in 60.000 de exemplare in Bucuresti, este principalul rival al 24 FUN (chiar un razboi deschis al declaratiilor), iar cifra de afaceri este de 1,7 milioane de euro pe anul 2006.

Dupa modelul autohton al publicatiilor contra-cost, presa gratuita isi imparte domeniile, publicatiile de nisa devenind tot mai cautate de cititori. Pentru cinefili exista pe piata revista "Cinemagia", distribuita gratuit in peste 50.000 de exemplare, ea ameninta serios celelale reviste specializate pe acest segment. Ghidul HBO si revista de film HBO au crescut pe piata publicatiilor gratuite, acelasi succes inregsitrand si revista "Blu" de la Sensiblu, cu un tiraj lunar de 150.000 de exemplare in perioada Iulie - Decembrie 2006, conform BRAT.

"Clubbing Mag" este o publicatie dedicata clubberilor, iar "Ghid Gratuit" apartine lui Tactic Media din Ploiesti si s-a distribuit in aproximativ 150.000 exemplare in perioada 2005-2006. Revista Metro a fost puternic concurata de ziarul de informare generala - Compact, promovat puternic de Ringier. In plus, ziarul gratuit de mica si mare publicitate Tukay a beneficiat de investitii masive.

Calatorii Metrorex si RATB au inceput sa inlocuieasca cotidienele contra-cost cu primul cotidian gratuit din Romania, Compact, care-si ambaleaza informatiile in asa fel incat sa ofere o citire rapida. Compact este editat de Ringier Romania si sub deviza "Afli din mers" s-a lansat pe piata media din Romania cu o investitie de 200.000 de euro, distribuind zilnic 150.000 de copii.

Se poate ca aceste publicatii gratuite sa creasca pe piata, dar este nevoie ce ele sa depaseasca "stadiul" de ghiduri si sa ajunga la statutul de ziare in adevaratul sens al cuvantului, continand informatii diversificate sau specializate pe un anumit domeniu. In acelasi timp, o bariera in calea dezvoltarii presei gratuite este dificultatea atingerii unui anumit target mai specializat.

Existenta pe piata a presei gratuite este datorata unei finantari provenite in intregime din publicitate - mica si de mare publicitate. In paralel, exista si publicatii precum Blu, care fac in primul rand marketing si branding pentru o anumita marca (procedeu preluat si de magazinul Kaufland, care editeaza in loc de clasicul catalog de oferte un ziar ce include stiri si divertisment, continut specializat realizat de o companie de media). Un numar mare de cititori ale acestor publicatii atrage dupa sine un numar mare de investitori, singurul rezultat fiind extinderea presei gratuite, care poate duce la scaderea tirajului publicatiilor cu plata sau chiar la disparitia acestora.

Publicatii gratuite precum Student MAX sau Fitzuica se distribuie exclusiv in cadrul studentesc, chiar monitorizate de BRAT (Student MAX). Pe de alta parte, nu numai publicatiile aflate la inceput de drum sau cele create la initiativa studentilor au ales un statut bazat pe distributia gratuita. Ziarul Curentul, ce initial a pornit pe varianta contra-cost, a considerat recent ca poate avea mai mult succes prin distributie gratuita.

Presa romaneasca mai are nevoie de timp pentru ca piata de publicitate si trusturile media sa construieasca un sistem in care publicatiile gratuite sa se bucure de incredere din partea cititorilor, urmand exemplul presei gratuite din Occident.

 

Iulia Rosu, Redactor SMARTfinancial

SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©