Romania Literara - prezentare publicatie - business in cultura

Romania Literara este una dintre putinele reviste consacrate intr-un spatiu romanesc in care jurnalismul cultural nu beneficeaza de aceeasi atentie sporita precum publicatiile de tip tabloid sau alte reviste mondene.

Revista are in spate o traditie inceputa din secolul trecut, de la aparitia sa in 1855, sub directia lui Vasile Alecsandri. Un alt om important pentru cultura si literatura romaneasca s-a aflat la conducerea acestei reviste, Liviu Rebreanu ocupand pozitia de director al Romaniei literare in perioada interbelica.

"Romania literara" este o publicatie saptamanala, ce apare sub egida Uniunii Scriitorilor cu sprijinul Fundatiei Anonimul. Revista este editata de grupul Satiricon. Contine 32 de pagini alb-negru, doar pe prima, pe ultima si pe pagina de mijloc apare o pata de culoare, prin scrisul rosu folosit pentru tilul publicatiei, al articolului principal aflat la mijlocul revistei si pentru rubrica "Ochiul magic" de pe ultima pagina. Pretul revistei este de 2,5 lei si nu este monitorizata de BRAT.

"Profilul "Romaniei literare" este cel al unei publicatii general-culturale cu un spectru larg de preocupari: literatura, critica, istorie si teorie literara, cultura politica, arte vizuale, arta spectacolului, sociologie, stiinte filozofice, istorie", dupa cum informeaza chiar site-ul revistei. "Romania literara este prima publicatie din tara noastra care a fost difuzata in forma electronica pe Internet", se precizeaza pe pagina de internet a revistei in forma electronica.

Chiar din a doua pagina cititorii "pot face cunostinta" cu intreaga echipa redactionala a Romaniei Literare. Directorul este Nicolae Manolescu, iar redactor - sef, Alexandru Stefanescu. In echipa care contribuie la redactarea materialelor pentru revista se regasesc nume importante din viata culturala romaneasca, precum Constanta Buzea, Adriana Bittel, Cristian Teodorescu, Marina Constantinescu, Ioana Parvulescu sau Nina Pruteanu, lista continuand cu alte nume de marca din cultura romaneasca. Tot pe a doua pagina se face un sumar al numarului respectiv, fiecare numar avand o tema specifica. Imaginile grafice din partea de sus a fiecarei pagini ofera revistei un plus de "clasa".

Revista ofera cititorilor informatii privind evenimentele culturale din tara si din strainatate (premii, aparitii editoriale, simpozioane, colocvii, spectacole, vernisaje, concerte, filme), interviuri cu personalitati din universul cultural romaneasc sau din alte tari, dar si fragmente din scrisorile sau jurnalele unora dintre scriitori. Nu doar recenzii de carti, bref-uri si recomandari sunt regasite in paginile Romaniei literare, ci si cronici de lung sau scurtmetraje, relatari de la piese de teatru, literatura pur si simplu - Cronica optimistei/pesimistei a Ioanei Parvulescu sau tratarea greselilor gramaticale uzuale - rubrica Pacatele limbii de Rodica Zafiu.

Revista transmite si dincolo de granitele Romaniei prin corespondentii speciali trimisi la diverse evenimente culturale ce au loc in toata lumea. O alta rubrica speciala este "Calendar", o sectiune prin care revista pune la dispozitie date biografice privitoare la scriitorii romani din trecut si de azi.

Romania literara este recunoscuta in istoria sa pentru descoperirea de tinere talente, promovarea si sustinerea acestora de la debut pana dupa consacrare, traditie care se pastreaza si in numerele de azi prin pagini intregi alocate unor nume putin sau deloc cunoscute in literatura romaneasca. In fiecare numar al revistei, pagina opt este dedicata poeziilor, reprezentand pentru unii scriitori pana atunci anonimi, "o trambulina" catre literatura romaneasca.

In ceea ce priveste publicitatea din interiorul revistei (in editia analizata de SMARTfinancial.ro), dupa cum era de asteptat pentru o publicatie culturala, sunt foarte putine companii carora revista le-a vandut spatiu. O pagina intreaga este oferita companiei Orange pentru campania "liniste! se cauta Enescu", apoi se mai poate observa reclama la postul de radio "Deutsche Welle". Si Clubul Prometheus apare in paginile revistei, fiind si locul unde au loc "Intalnirile Romaniei literare" in cadrul carora se dezbat diverse teme, alaturi de invitati din lumea culturala. BRD apare pozitionat ca sponsor al publicatiei.

Romania literara, alaturi de alte publicatii de cultura din media romaneasca, incearca sa atraga si publicul tanar spre o lume a cartilor si a artei, fara a se indeparta insa de actualitatea realitatii romanesti.

 

Iulia Rosu (Redactor, SMARTfinancial.ro)

SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©