Presa de afaceri - evolutia print-ului business in Romania

Anul 2007 abia a iesit din primul trimestru, piata de publishing din Romania este departe de a se fi linistit, iar surprizele cu siguranta vor continua. Prima jumatate a anului 2007 este reprezentata de lansarea mai multor produse de business. Subiectul principal al noului numar Campaign România analizeaza situatia pietei publicatiilor de business, urmareste evolutia acesteia si formuleaza previziuni.

Desi la nivel mondial investitiile în publicitate cresc la un ritm normal de 5-6%, pe piata locala acestea au crescut cu 9,5% fata de anul precedent, iar pentru 2007 se estimeaza o crestere de 10%. Un moment important în evolutia pietei de publicatii de afaceri a fost lansarea pe piata româneasca de catre grupul Business Media Group a licentei "BusinessWeek", publicatie cu 4,7 milioane de cititori pe editie.

In anii ’90 cititorul care dorea sa afle informatie economico-financiara o gasea în cotidiene. Potentialul de crestere a economiei românesti si necesitatea unei publicatii adresate celor interesati de mediul economic a adus în atentia cititorilor revista saptamânala "Capital". Aceasta oferea si o noutate, în acel moment, pentru citiorii romani: paginile color. Succesul presei de business a fost observat de trustul Ringier, care a preluat publicatia, intrând pe piata din România.

In 1998, trustul Publimedia a venit cu propunerea unui cotidian de business intitulat "Ziarul Financiar" (ZF). Continutul era concentrat aproape exclusiv pe stiri si story-uri din economie, banci, asigurari, burse, business hi-tech sau business international. Pe piata cotidienelor de afaceri nu exista decât "Bursa", iar ZF si-a dorit imediat sa intre în competitie.

In acelasi an a aparut si saptamanalul Business Review editat de catre Business Media Group. Revista si-a propus sa acopere nisa investitorilor straini. La doi ani dupa lansarea Business Review, acelasi grup scoate pe piata prima revista de afaceri din Romania: Biz. Revista Biz a devenit profitabila la numai un an dupa lansare, conform declaratiilor publisherului Rachad El Jisr.

Fiecare din ultimii 3 ani a oferit cititorilor români un nou titlu de business. Daca în octombrie 2004, trustul Publimedia lansa revista saptamânala Business Magazin, la 5 luni dupa, în 7 martie 2005, trustul Intact intra pe piata cu titlul Saptamana Financiara. Aparitia variantei print a revistei Saptamana Financiaraa a venit dupa ce brandul a fost impus pe piata media ca emisiune de televiziune.

Grupul Realitatea-Catavencu a acordat înca un vot de încredere acestui sector prin lansarea saptamânalului de business "Money Express" si a cotidianului "Business Standard", scrie Campaign Romania. Cele doua publicatii ilustreaza conceptul de cross-media.

Presa scrisa se adreseaza oamenilor care cauta mai multe informatii decât le ofera celelalte media si mai multa opinie de specialitate. 64% dintre persoanele cu vârsta peste 15 ani din mediul urban citesc cel putin un ziar pe saptamâna. Dintre acestia, 76% citesc 1-2 ziare pe saptamâna si doar 5% citesc cel putin 5 ziare în acelasi interval. Barbatii sunt într-o mai mare masura cititori de ziare, 74% citind cel putin un ziar pe saptamâna în comparatie cu 64% dintre femei.

Consumatorii presei de afaceri au vârsta cuprinsa între 18 si 45 de ani, venituri medii si peste medii, sunt oameni educati, în pozitii cheie si cu putere de decizie. Stilul lor de viata este pozitiv si reprezinta segmentul primordial al campaniilor de advertising.

"Se pare ca exista un miraj al internetului, în ultimii 2 ani, numarul de utilizatori din mediul urban dublându-se. Daca o publicatie pe print lanseaza un site fara a transpune on-line întregul continut, nu pune în pericol numarul de cititori al editiei de print. Mai mult decât atât site-ul va aduce beneficii: brand extension, brand awareness si sampling de continut", se arata in aceeasi sursa, citata de www.SMARTfinancial.ro.

Dragos Stanca, director al diviziei de publishing a grupului Realitatea-Catavencu, estimeaza ca piata înca mai suporta intrarea unor publicatii de nisa. Dar nu în urmatoarele 12 luni. Insa peste 2 ani va mai fi loc pentru un al treilea cotidian de business pe piata romaneasca.

Cosmina Noaghea, director de publishing - Publimedia agreeaza ideea ca piata de publishing din România este în continua dezvoltare: "Apar publicatii noi - prea multe pentru ceea ce poate sustine piata de publicitate - si chiar grupuri de presa. În viitorul apropiat competitia pe segmentul publicatiilor de business va creste, iar noi va trebui sa facem fata acestei situatii. Cifrele de audienta din ultimii 2 ani au demonstrat ca au crescut în audienta publicatiile care au facut schimbari la nivel de produs (format, continut, layout) si au si comunicat acest lucru".

 

SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©