Un vârf de vânzări prost gestionat, în care magazinul nu este pregătit cu stocurile necesare si capacitate logistică suficientă, poate provoca pierderi semnificative, în ciuda vânzărilor ridicate de moment. Potrivit estimărilor realizate de Frisbo, prima platformă de e-fulfillment de pe piata locală, dacă apar sincope si erori în livrări, este afectată direct retentia clientilor, unde si o scădere de doar 3% este imensă.
În perioadele cu vârf de vânzari pentru comertul online, precum Black Friday sau 1-8 martie, unul dintre riscurile frecvente cu care se confruntă magazinele online este întreruperea stocului pe anumite produse, fapt ce conduce, implicit, la pierderea de comenzi. Pentru a evita astfel de situatii, specialistii Frisbo recomandă o estimare cât mai realistă a volumului de vânzări.
„O estimare cât mai bună a vânzărilor îl poate ajuta pe manager să prevadă stocurile necesare si să le procure din timp. Estimările se fac pe baza istoricului, însă si a miscărilor pietei. E-commerce-ul românesc creste, însă, semnificativ, de la an la an, iar asta înseamnă că estimarea bazată exclusiv pe experienta din anul anterior poate fi insuficientă”, explică Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.
Potrivit acestuia, stocul de marfă în perioadele de vârf poate fi usor dublat sau triplat, vânzările pe perioada campaniilor puternice putând fi si de 10 ori mai mari fată de restul anului.
„Pentru orice magazin online, gestionarea perioadelor de vârf este o provocare foarte mare.
Cresterea numărului de comenzi procesate determină un efect direct proportional în nevoia de oameni si spatiu. De aceea, în tările vestice, este deja o obisnuintă ca magazinele mari să lucreze atât cu logistica proprie, cât si cu e-fulfilleri pentru a suplini resursele”, afirmă Colceriu.
Un alt risc specific vârfului de vânzări este timpul de livrare promis clientului final. Pentru că majoritatea magazinelor online îsi asumă un termen de livrare de 24 sau 48 ore către clienti, acestea riscă probleme la nivelul calitătii serviciilor. Specialistii Frisbo afirmă că întârzierile si erorile sunt tipice în astfel de cazuri, iar brand-ul are de suferit tocmai datorită succesului său.
Mai mult, dacă apar sincope si erori în livrări, deja brandul în sine este afectat, iar pierderea pe termen lung poate fi semnificativă.
Frisbo este prima platformă de e-fulfillment de pe piata locală, lansată la începutul anului de Okian, unul dintre principalii comercianti de carte din România, cu o investitie de 500.000 de euro. Încă de la lansare, Frisbo a preluat gestiunea a două magazine online: recentul lansat Leonardo.com.ro si magazinul de carte Okian.ro, alături de noua sa extindere în SUA, Okian.com.
E-fulfillment este serviciul prin care un operator preia tot procesul de onorare a comenzilor în numele unui magazin online, de la depozitare, la preluare de comenzi, împachetare si livrare sau chiar gestionare website, bazându-se pe sisteme cloud de gestiune, raportare si urmărire a comenzilor. Cu sediul central în Brasov, Frisbo detine o infrastructură de 1.400 de metri pătrati din care îsi propune să deservească mai multe magazine online..