transport caini, transport catei, transport caini international, transport catei international, transport pisici, transport pisici international, transport animale, transport animale de companie, transport caini anglia, transport caini germania, transport caini olanda, transport caini franta, transport caini belgia, transport caini pret, transport pisici germania, transport pisici anglia, transport animale anglia, transport animale germania, transport caini romania
Curs Valutar -- lei lei

 




A fost lansat Catalogul Persoanelor Fizice Autorizate click aici pentru detalii

ora exacta

avocat Timisoara avocati

cosuri cadou Gourmetgift

Contabilitate Constanta

service frigidere reparatii

Expert Contabil Constanta

Veggy.ro - vegan blog

Servicii curatenie Cluj

Transport caini Anglia

Deblocari usi metalice

Asfaltari Bucuresti

lac de pescuit cluj

Info, blog

reparatie frigidere Bucuresti

Curs Valutar E-ziare.ro


 
Contact & Despre noi
Politica de confidentialitate
SMART financial - © Smart Press
gazduit de www.simpliq.ro


« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol
Adaugat in data de 13-05-2007

Nic Sarbu - Redactor-sef, revista Investitii si Profit, Grupul de presa Realitatea-Catavencu

Nic Sarbu - Redactor-sef, revista Investitii si Profit, Grupul de presa Realitatea-Catavencu Rubrica Omul din Media prezinta, pe SMARTfinancial, un dialog cu un jurnalist. Intrebarile sunt standard, aceleasi in fiecare editie, cu accent pe succesul pe plan profesional, dar si pe diverse probleme specifice domeniului.

SMARTfinancial.ro: Cum ati ajuns sa lucrati in mass-media si cum ati ajuns in pozitia actuala, ce v-a atras la acest domeniu?

Nic Sarbu: E mai complicat, dar o sa incerc sa raspund pe scurt. Dupa sapte ani la doctorat in Statele Unite (in astrofizica, deci destul de departe de presa!) am hotarit sa ma intorc in tara in primavara lui 2005, pentru ca mi se parea mult mai interesant in Romania (parere pe care mi-o pastrez si acum). Eram fan al Academiei Catavencu de prin '90 si ma imprietenisem cu citiva dintre academicieni, asa ca am venit in redactie pentru a ma sfatui cu unul dintre ei, Marius Bortea, care ma si incurajase sa scriu din State. Nu ma vedeam neaparat in presa, dar eram deschis multor idei iar domeniul ma interesa mai mult decat altele. Marius tocmai pregatea aparitia unei reviste de piata de capital, eu aveam ceva experienta in domeniu, asa ca ne-am inhamat la treaba asta impreuna. Ce ma atrage la presa? In mod ciudat, posibilitatea de a-mi aplica setul de cunostinte din fizica in relatiile cu oamenii.
Ma mai fascineaza jocul cu datele, transformarea acestora din information in intelligence. Si posibilitatea de a le disemina, care este esentiala, mai ales in domeniul pietei de capital. Faptul ca te afli tot timpul in inima evenimentelor, in timpuri atat de dinamice. Chinezii au un blestem: "Fie sa traiesti in timpuri interesante". Putem transforma blestemul in binecuvintare.

SMARTfinancial.ro: Cate ore munciti pe saptamana si cam cum arata o zi tipica de lucru?

Nic Sarbu: Printre oamenii de presa din Romania, cred ca am un avantaj urias: lucrez (si) la Academia Catavencu, redactia I&P este in aceeasi locatie. Iar viata si munca noastra se desfasoara in, cred eu, cea mai interesanta redactie din Romania si – nu-i exclus – si de-aiurea. Nu adun orele de lucru. Lucrez cand trebuie foarte intens (mai stau si noptile, daca-i musai) si ma relaxez, in rest, la fel de intens:). Nefiind vorba de un cotidian, avem un ciclu de productie mai lejer, cu accent pe inchiderile de editii. O zi tipica de lucru? Fiecare zi e altfel. Telefoane, cautari, discutii, colectare de informatii, redactare, paginare, fotoeditare… cate putin din fiecare. Dar nu uit nici o clipa faptul ca muncesc pentru a trai, nu invers.

SMARTfinancial.ro: Exista indeajuns de multa etica in mass-media in Romania?

Nic Sarbu: In nici un caz. Ba chiar suntem foarte departe de asta, cu mici exceptii. Exista prea multe televiziuni si tiparituri afiliate unor interese de partid sau grup (n-o sa spun "de interese", deja sintagma e demonetizata) pentru a avea etica in marea parte a presei. In plus, relatia dintre ziaristi si patroni este in cele mai multe cazuri viciata, cei din urma avand, din pacate, prea multe parghii la dispozitie pentru a infrana pornirile catre etica. Si, mai mult decit atat, daca veti citi raportarile privind libertatea presei realizate de catre Agentia de Monitorizare a Presei veti vedea ca cel mai mare pericol pentru presa nu sunt patronii prea autoritari, ci agentiile de publicitate. Traim in plina dictatura, si din pacate acest fapt este afirmat prea rar. Cu cele cateva exceptii de care stiu eu este foarte greu sa se faca primavara.

SMARTfinancial.ro: Cat de important este pentru dumneavoastra locul de munca din punct de vedere al brandului, dincolo de satisfactiile financiare?

Nic Sarbu: Va spuneam mai sus ca sunt un fan declarat al Academiei Catavencu inca din liceu, de prin '90. Faptul ca lucrez aici este comparabil cu ocazia de a juca la FC Liverpool facuta unui suporter neconditionat al clubului. Pe de alta parte, fata de brandul Investitii si Profit, pe care il crestem cu rabdare si afectiune (abia a implinit un an), ma simt ca unul dintre (cei cativa) parinti, si va raspund printr-o intrebare retorica: Cat de important este pentru dumneavoastra propriul copil?

SMARTfinancial.ro: Mass-media este o munca de echipa si in acelasi timp succesul se masoara si individual, cum se imbina cele doua elemente?

Nic Sarbu: Trans-nationalele au o vorba foarte draga: "There is no "I" in team" Dar exista si un raspuns la fel de celebru: exista un "me" pe-acolo… Este normal sa-ti doresti afirmarea personala, cred ca este unul dintre cele mai motivante "motoare" interne. Dar mai cred sincer si ca in momentul in care pui asta inainte succesului echipei ai o problema, si poate echipa respectiva ar duce-o mai bine fara tine. O echipa este, inevitabil, mai mult decat suma personalitatilor care-o compun, oricit de celebre ar fi acestea. "The Tonight Show", de exemplu, este un brand crescut din 1954. L-a facut celebru (pe) Johnny Carson, dar el a plecat. A venit Jay Leno. Va pleca si el, in 2009, insa echipa va ramine. Nu vreau sa sugerez ca Jay Leno are probleme cu realizatorii emisiunii, doar sa spun ca s-au crescut reciproc. Atata vreme cat esti constient ca, dincolo de imaginea personala ca reprezentativa pentru un brand, acel brand nu este construit DOAR pe asta, este bine. "Vanitatea este pacatul meu favorit", spunea Al Pacino intr-un film, jucandu-l pe diavol.

SMARTfinancial.ro: Exista pericolul de a va standardiza programul si de a intra in monotonie in pozitia curenta din companie, ca si activitate profesionala?

Nic Sarbu: Haha, sunt ferm convins ca e imposibil, si asta imi place foarte mult aici. Apar zilnic provocari noi, situatii de rezolvat, idei de impins mai departe si dezvoltari potentiale care sa ne atraga intentia. Deci, un "nu" extrem de hotarat. Cand s-ar zari un raspuns pozitiv, probabil ca mi-as face bagajele.

SMARTfinancial.ro: Visul celor care doresc sa lucreze in presa este de multe ori acela de a ajunge vedeta de televiziune. Ce inseamna de fapt succesul in mass-media, atat timp cat poti scrie pentru un ziar fara ca cititorul sa te cunoasca bine, aducandu-i insa informatie de calitate si oferind valoare publicatiei?

Nic Sarbu: Cred ca succesul in mass-media se defineste (la nivel editorial) prin a deveni un leader de opinie in adevaratul sens al cuvantului. Cu responsabilitatile si indatoririle care decurg din asta. Din cursul firesc al lucrurilor, dat fiind ca televiziunea este mult mai prezenta decat presa scrisa in casele oamenilor, ajungi si acolo, cand esti formator de opinie. Este, poate, o masura a succesului, insa cu siguranta nu definitia lui. Ar insemna sa pui carul inaintea boilor, ceea ce, din pacate, este visul (gresit construit) al multora.

SMARTfinancial.ro: Mass-media devine mult una de consum, tabloidele si televiziunile ce ofera divertisment ieftin si scandal ies in fata. Ca jurnalist, cat de mult considerati ca trebuie sa educati publicul si cat de mult sa-i oferiti ceea ce aceasta doreste?

Nic Sarbu: Traim o "epoca" in care informatiile hard si-au pierdut interesul. Atata timp cat nivelul de trai creste, este o tendinta fireasca aceasta orientare catre stirile "de interes uman", catre informatiile culese la coada la supermarket. De aceea cred ca este necesar ca macar o mica parte a presei sa ramana mai departe un port-stindard al informatiei si opiniei de calitate, chiar daca se adreseaza unei minoritati din ce in ce mai mici. Atata vreme cat mai exista UN om care sa fie interesat si de altceva decat de ce pseudo-vedeta s-a mai combinat cu cine, e nevoie de presa serioasa. De fapt, gresesc: tocmai pentru a nu ramane DOAR un om interesat doar de mondenitati, este nevoie de presa serioasa. Ne-informarea are consecinte dramatice si pe termen lung: ganditi-va doar la procesul electoral. Asadar, e nevoie de educatie a publicului, acum poate mai mult ca oricand. Inainte existau prea putine informatii, acum suntem inundati de ele, si nimic nu este mai usor decat sa le alegi pe cele gresite sau irelevante. Publicul doreste, acum, divertisment ieftin si pentru ca a fost educat asa. O "dezvatare" nu mi se pare imposibila, atata timp cat suficienti oameni de presa isi iau meseria in serios si nu se uita doar la castiguri usoare.

SMARTfinancial.ro: Are presa putere in stat? Ati resimtit, personal, ca aveti putere ca jurnalist?

Nic Sarbu: Daca la inceputul anilor '90 presa parea a fi prima putere in stat, avand o putere de manipulare iesita din comun, acum nu mai este deloc la fel. Liderii politici fac oricum ceea ce vor, cainii de paza ai democratiei latra, caravana trece. In mod traditional, nu institutiile statului se sesizeaza la dezvaluirile presei, ci societatea civila. Iar la noi societatea civila este, practic, in moarte clinica. Pentru ca presa sa aiba o putere reala, este necesara revitalizarea societatii civile. Cum se va face asta, inca nu imi este foarte clar. Puterea mea ca jurnalist? S-a materializat, pana acum, doar datorita brandurilor asociate, si doar la nivel de a obtine un interviu sau un raspuns. Dar mult mai des un refuz.

SMARTfinancial.ro: Care au fost pana in prezent cele mai mari satisfactii profesionale pentru dumneavoastra?

Nic Sarbu: Fara doar si poate, faptul ca profesionistii pietei de capital apreciaza din ce in ce mai mult revista Investitii si Profit, ca reusim sa le oferim genul de informatie de care au nevoie si pe care nu o gasesc in alte parti. Ca sintem citati la dezbaterile organizate de Asociatia Brokerilor si ca am lansat, cu mijloace reduse, o publicatie cu sanse reale de a deveni un pilon al presei de specialitate.

SMARTfinancial.ro: Credeti in specializarea presei si in existanta a tot mai multe nise?

Nic Sarbu: Absolut! Epoca unor Leonardo da Vinci a trecut. Acum tot ce mai poti sa speri este sa fii specialist intr-un domeniu relativ ingust si sa cunosti suficient de multe despre domeniile conexe pentru a da substanta unor legaturi inedite. Specializarea e in firea societatii, si ofera credibilitate unei publicatii. Daca ai prea multe directii de dezvoltare risti sa te diluezi si sa fii superficial in toate. Iar publicul simte asta.

SMARTfinancial.ro: Ce recomandati unui tanar care doreste sa devina jurnalist, ce cale trebuie sa adopte acesta? Ar trebui sa munceasca inca din facultate?

Nic Sarbu: Nu e neaparat nevoie sa munceasca inca din facultate. Adica nu in presa. Vorbesc din experienta mea personala aici. Nu e nevoie sa faca o facultate de presa, exemplele abunda in Romania si nu numai. Poate cel mai important este sa pastreze o atitudine deschisa si receptiva fata de ce-l inconjoara, sa invete sa separe griul de neghina si sa-si formeze propriile idei, fara influente externe. Si sa scrie. Mult, despre orice, pana invata cum. Nu poti picta numai cu talentul, ai nevoie si de tehnica.

SMARTfinancial.ro: Desi domeniul PR si domeniul mass-media sunt tangente, intre persoanele care lucreaza in aceste doua domenii exista uneori nemultumiri la nivelul relatiei de colaborare. Cum vedeti ca ar trebui sa fie aceasta relatie si cum lucrati in general cu zona PR?

Nic Sarbu: PR-istii sint varfurile de lance ale institutiilor, fie ele guvernamentale sau private, in interactia cu presa si, prin intermediul ei, cu publicul. Drept urmare, de multe ori ajung sa actioneze "above and beyond the call of duty", transformand totul in ceva personal. Nu sunt un mare fan al lor, pentru ca exagereaza lucrurile bune si evita problemele. E nevoie de transparenta in toate aspectele societatii, iar PR-ul de prea multe ori are doar rolul de perdea de fum. Are loc, uneori, o metamorfozare subita a unor fosti jurnalisti care ajung PR-isti, pe care nu o inteleg. Dar se intampla si procurorilor care ajung avocati. Iar paralela poate fi continuata.

SMARTfinancial.ro: Credeti ca o persoana care lucreaza in PR ar trebui sa comunice continuu cu jurnalistii, si dincolo de comunicate de presa si conferinte de presa?

Nic Sarbu: Absolut! O relatie la personala este de dorit de ambele parti, pentru ca se dau deoparte brandurile si se interactioneaza la nivel uman. Cu rezultatul direct al unei comunicari mult mai reusite.

SMARTfinancial.ro: O alta imagine idilica a tanarului care doreste sa se faca jurnalist este aceea de a vorbi sincer, de a ajuta oamenii. Cat de reala este aceasta in presa romaneasca?

Nic Sarbu: Depinde la ce domeniu si la ce oameni ne referim. Epoca haiducilor de presa a cam apus, prea putini au ramas cei care sunt sinceri si care se pot mandri cu eticheta "Atentie, caine rau!". Cum spuneam inainte, prea multi factori il constring pe jurnalistul de azi. Pe de alta parte, in zonele de nisa acest lucru se intampla, cred, in mod frecvent. Iar rolul jurnalistului nu este atat de mult de a ajuta oamenii, cat de a le oferi suficient intelligence pentru a se ajuta singuri. Daca vor. Noi consemnam, interpretam, facem publice situatiile anormale. Ce alege publicul sa faca pe baza a ce scriem noi este optiunea lui.

SMARTfinancial.ro: Aveti timp si pentru viata personala? Cum procedati, delimitati ferm cele doua dimensiuni sau continuati sa va ocupati de partea profesionala si dincolo de programul de lucru?

Nic Sarbu: Da, si incerc mereu sa-mi maresc acest timp al meu. Nu reusesc intotdeauna, deocamdata, dar sunt sigur ca o voi face. Nu am un program ferm de lucru, este un curs al vietii destul de fluid, iar asta inseamna ca ambele dimensiuni au momente in care sunt dominante. Dar imi si place asa.

SMARTfinancial.ro: Ce pasiuni aveti, ce anume va relaxeaza, ce va place sa faceti intr-o zi libera, in week-end sau in concediu?

Nic Sarbu: Sa citesc, sa "castig vremea" cu prietena mea prin parc, sa calatorim. Ea se mai chinuie sa ma invete sa cant la chitara, dar merge mai greu. :) O data pe saptamina ies cu cativa colegi din Academia Catavencu sa ne certam la o bere-doua-cinci si sa punem tara/continentul/lumea la cale. In concedii nu-mi place deloc sa stau intr-un singur loc, gen masa-plaja-dus-masa-somn. Prefer haladuiala si aventura.

SMARTfinancial.ro: Cat de multa presa consumati?

Nic Sarbu: Prea multa presa generalista si prea putina de specialitate. Si foarte multa presa internationala, imi place sa fiu la curent cu dezvoltarile situatiei geopolitice globale.

SMARTfinancial.ro: Cat de mult se schimba lucrurile in mass-media de la an la an?

Nic Sarbu: La noi? Destul de dramatic. Traim intr-o perioada de intense consolidari, chestie care s-a intamplat in America in deceniul trecut. De la 50 de grupuri mari de presa au ramas, la ei, vreo 10 super-conglomerate, iar presa autohtona trece, acum, prin acelasi proces. Sunt niste vremuri foarte dinamice, si-mi place ca sunt un martor si, pe undeva, un actor pe aceasta scena.

SMARTfinancial.ro: Aveti modele pe care le-ati urmat si oameni pe care ii admirati in mod deosebit?

Nic Sarbu: Da, dar nu din presa. In general modelele mele sunt in aer sau dincolo de el. In aviatie si astrofizica.

SMARTfinancial.ro: Unde va place sa calatoriti si in ce tari in care nu ati fost la momentul actual doriti sa mergeti?

Nic Sarbu: Peste tot, si in toate in care n-am fost pana acum. Sa vad cum o sa reusesc asta… Sa reformulez: daca-mi pica din cer o suma uriasa, jumatate as folosi-o pentru a face ocolul Pamintului. Si pe orbita.:).

SMARTfinancial.ro: Cat de mult tineti cont de branduri in calitate de consumator?

Nic Sarbu: N-am ce face, brandurile sunt mai ubicui decat undele radio, in prezent. Ma incalzeste falsul confort ca un produs cu brand este deja garantat mai mult decat un no-name, asa ca nu mai pierd timpul cautand altceva. Asta nu inseamna ca daca vad o pereche de blugi care-mi plac si nu sunt de marca, nu-i cumpar, sunt doar un sclav part-time…

SMARTfinancial.ro: Cat de mult compania in care lucrati si intreaga dumneavoastra activitate depind de computer si de internet?

Nic Sarbu: Sunt lucruri pe care nu le poti face temeinic decat prin contact direct cu oamenii. In rest, fara calculator as fi putin confuz. Nu stiu cum m-as obisnui sa bag hartie in masina de scris, insa imi place sa scriu de mana. Dar as face viata colegilor un chin, si nu e cazul. Slava Domnului, adun, impart si rezolv integrale de mana, deci inca nu e grav. Pe de alta parte, raspunsurile la aceste intrebari sunt trimise pe e-mail. Concludent?

SMARTfinancial.ro: Cat de profesionista vi se pare presa din Romania, in general, in acest moment?

Nic Sarbu: Mult sub standardele de prin alte parti, cu cateva exceptii. Si mult prea politizata, iar asta nu e bine deloc. Aud prea des printre colegii mei cu mai multa experienta ca lipseste o scoala adevarata de presa in Romania. Dar poate ca suntem in pragul unei schimbari de generatii, sa mai vorbim in cativa ani.

SMARTfinancial.ro: Credeti in viitorul presei electronice?

Nic Sarbu: Cel mai vechi ziar din lume inca in circulatie, Post-och Inrikes Tidningar, fondat in 1645 in Suedia, a intrat integral pe net de la 1 ianuarie 2007. Asta ar trebui sa spuna multe. Si cred ca e un lucru bun pentru padurile lumii, s-au cam imputinat. Ar fi superb daca si brosurile de reclama ar trece integral pe net, dar mi-e teama ca mai avem de asteptat. Cat despre obisnuinta de a da paginile ziarelor, o sa ne obisnuim usor fara. In fond si la urma urmei, lumea s-a obisnuit cu multe…

Interviu realizat de SMARTfinancial.
SMART financial - www.SMARTfinancial.ro
©.


 » Adauga comentariul tau Comentarii 
 
 
» adauga
NumesauNickname...
見てよ。
NumesauNickname...
検討に値する。
« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol

Recomanda aceasta pagina 
Daca considerati acest articol interesant il puteti recomanda unui prieten folosind formularul alaturat.
 


Newsletter SMARTfinancial


» reset
TVA
+TVA
» arhiva curs valutar