transport caini, transport catei, transport caini international, transport catei international, transport pisici, transport pisici international, transport animale, transport animale de companie, transport caini anglia, transport caini germania, transport caini olanda, transport caini franta, transport caini belgia, transport caini pret, transport pisici germania, transport pisici anglia, transport animale anglia, transport animale germania, transport caini romania
Curs Valutar 29-03-2024 4.6085 lei 4.973 lei

 



A fost lansat Catalogul Persoanelor Fizice Autorizate click aici pentru detalii

ora exacta

Inele de logodna

Imobiliare, real estate

cosuri cadou Gourmetgift

Laronef

Contabilitate Constanta

service frigidere reparatii

Expert Contabil Constanta

Servicii curatenie Cluj

Deblocari usi metalice

Asfaltari Bucuresti

lac de pescuit cluj

Info, blog

reparatie frigidere Bucuresti

Curs Valutar E-ziare.ro


 
Contact & Despre noi
Politica de confidentialitate
SMART financial - © Smart Press
Stocheaza documente in cloud


« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol
Adaugat in data de 04-05-2008

Larisa Toader, PR Director, Bigger Group - interviu SMARTfinancial.ro, Omul din PR

Larisa Toader, PR Director, Bigger Group - interviu SMARTfinancial.ro, Omul din PR

Rubrica Omul din PR prezinta, pe SMARTfinancial, un dialog cu o persoana de succes din domeniul Relatii Publice. Intrebarile sunt standard, aceleasi in fiecare editie, cu accent pe succesul pe plan profesional, dar si pe diverse probleme specifice domeniului.

 

SMARTfinancial.ro: De ce ati ales domeniul PR si din ce an ati inceput sa lucrati in relatii publice?

Larisa Toader: In cazul meu cred ca a fost vorba de destin. In urma cu 11 ani, prin 1997, cand eram inca studenta la Craiova, mi-a cazut in mana un articol din revista "Lumea femeilor", in care se vorbea despre domeniul relatiilor publice; atunci am aflat ca exista o Facultate de Comunicare si Relatii Publice in cadrul SNSPA, in Bucuresti, care organiza Cursuri Academice Postuniversitare si am hotarat sa ma inscriu. In timpul acestor cursuri am inceput si sa lucrez in domeniu.

SMARTfinancial.ro: Cum vi se pare transformarea jobului de "om de PR" in Romania in ultimii ani, in contextul profesionalizarii mediului de afaceri?

Larisa Toader: In ultimul timp domeniul relatiilor publice a inceput sa fie perceput ca o componenta tot mai importanta a domeniului comunicarii, desi inca nu este inteles pe deplin. Din pacate, activitatea PR-istului este in continuare redusa de o parte din clienti la Media Relations.

Inca suntem perceputi ca oamenii care obtin articole gratuite si, prin urmare, inca primim cele mai mici bugete. Sunt foarte rari clientii care accepta sa plateasca sume rezonabile pentru activitatea de consultanta de PR.

SMARTfinancial.ro: Desi domeniul PR si domeniul mass-media sunt tangente, intre persoanele care lucreaza in aceste doua domenii exista uneori nemultumiri la nivelul relatiei de colaborare. Cum vedeti ca ar trebui sa fie aceasta relatie si cum lucrati in general cu mass-media?

Larisa Toader: E normal sa existe mici nemultumiri, ca in orice relatie, deoarece: Qui s’aime, se taquine. Specialistul de relatii publice este omul de legatura intre ziarist si conducerea companiei, suferind presiuni din ambele parti: a jurnalistului, care ii cere o informatie cu un deadline de doua ore si a clientului sau sefului, care, de obicei ii cere un anumit articol in presa. Un adevarat mers pe sarma. Daca reuseste sa impace ambele tabere, se poate considera profesionist. Pe de alta parte, am mai cunoscut PR-isti care, in momentul in care un jurnalist le cere informatii despre client, reactioneaza agresiv, total neprofesionist, cu remarci de genul: "De ce sa-i scriu eu articolul!?", fara sa inteleaga oportunitatea care i se ofera.

SMARTfinancial.ro: Credeti ca o persoana care lucreaza in PR ar trebui sa comunice continuu cu jurnalistii, si dincolo de comunicate de presa si conferinte de presa?

Larisa Toader: Cu siguranta, o relatie permanenta cu jurnalistii este vitala in meseria noastra. O prietena jurnalista imi spunea ca la Facultatea de Jurnalism exista profesori ca ii indeamna pe viitorii jurnalisti sa isi creeze o relatie de prietenie cu sursele de informatii. Acelasi lucru este valabil si pentru specialistii in PR. Dincolo de relatia profesionala, suntem oameni, iar uneori un sfat sincer din partea unui jurnalist este mai important decat un articol de ziar. Multi dintre ziaristii cu care am lucrat de-a lungul timpului mi-au devenit prieteni, ne ajutam reciproc, vorbim pe Messenger, iesim impreuna la diferite evenimente. Am reusim sa transformam o relatie strict profesionala, intr-una personala.

SMARTfinancial.ro: Multe persoane considera ca PR-ul inseamna numai relatii cu media, iar companiile de PR contrazic in general acest lucru. Ce altceva mai trebuie sa faca un om din PR, chiar dincolo de lucrul cel mai vizibil - relatia cu presa?

Larisa Toader: Relatia cu presa este doar varful Icebergului; alaturi de unele dintre programele de responsabilitate sociala, este partea cea mai vizibila si, de multe ori, cuantificabila. Munca unui Specialist in Relatii Publice insa nu se rezuma doar la asta. Ea presupune mult mai mult, de la crearea unei strategii pe termen lung adaptate nevoilor de comunicare ale clientului, pana la implementarea fiecarei activitati. Activitatea de relatii publice presupune atat comunicarea cu publicurile externe, cat si cu cele interne.

SMARTfinancial.ro: Credeti ca PR-ul ar trebui sa fie un departament discret, invizibil pentru consumatorul final, sau sa se manifeste mai aproape de acesta?

Larisa Toader: Departamentul de PR poate fi mai discret, vis-a-vis de consumatorul final, insa nu trebuie sa fie invizibil pe piata, pentru ca aceasta caracteristica nu l-ar ajuta sa isi castige clienti.

SMARTfinancial.ro: Cum ar trebui sa se pregateasca cineva care doreste sa lucreze in PR? Ce lucruri conteaza cel mai mult in aceasta meserie si care sunt acele elemente care trebuie evitate?

Larisa Toader: Un specialist in PR trebuie sa aiba anumite abilitati: de comunicare, de negociere cu anumiti clienti, de relationare. De asemenea, este foarte importanta o pregatire teoretica in domeniul comunicarii, fie prin cursuri universitare sau postuniversitare, fie prin training-uri. Importanta este si experienta dobandita in cadrul ONG-urilor sau in cadrul programelor de Internship, pentru ca studentii sunt, cu aceasta ocazie, in situatia de a se implica si de a vedea cum functioneaza o agentie. Referitor la acest lucru, Divizia de PR al Bigger Group ofera posibilitatea studentilor de a efectua stagii de practica in cadrul grupului. Avem permanent 2-3 locuri libere, dotate cu calculator, imprimanta, acces la Internet si e-mail de serviciu, pentru studentii dornici sa invete "pe viu" ceea ce inseamna munca intr-o agentie. Adesea unii dintre acesti studenti raman la noi, intr-un dintre departamentele grupului.

SMARTfinancial.ro: Credeti ca eficienta PR-ului intr-o companie ar trebui sa se masoare numai in vizibilitatea in mass-media sau ce alte elemente ar trebui luate in considerare la o eventuala analiza?

Larisa Toader: Vizibilitatea in mass-media este rezultatul imediat al unei activitati de PR. Pe termen lung insa, rezultatele sunt reprezentate de notorietatea si credibilitatea dobandite. Sunt convinsa ca, in timp, clientii vor inceta sa ne mai evalueze munca prin cuatificarea numarului de articole aparute si vor fi interesati de o analiza mai completa si complexa a imaginii companiei. Cred ca visul oricarui specialist in PR este sa aiba suficiente resurse pentru a putea plati o cercetare profesionista, facuta de un institut specializat sau, eventual, resursele necesare pentru a efectua acest lucru in-house. Si mai ales, ne dorim ca si clientii sa aprecieze evaluarile profesioniste.

SMARTfinancial.ro: Care sunt cele mai mari satisfactii pe care le-ati avut in meseria de "om de PR"?

Larisa Toader: Una dintre cele mai mari satisfactii am avut-o in momentul in care, dupa o anumita perioada, unul dintre clientii nostri, de a carui imagine ne-am ocupat inca din momentul intrarii pe piata, a castigat notorietate si a inceput sa castige clienti datorita promovarii noastre. A fost atat de multumit de activitatea noastra, incat ne-a recomandat altor 2-3 colaboratori, care au devenit clientii nostri.

SMARTfinancial.ro: Cate ore munciti pe saptamana si cam cum arata o zi tipica de lucru?

Larisa Toader: Lucrez in medie 50 ore pe saptamana, insa depinde foarte mult de cat de aglomerata este perioada de activitate. Programul efectiv de munca de la birou conteaza mai putin, pentru ca de cele mai multe ori, regula in cadrul departamentului este de a lucra inclusiv de acasa, daca este nevoie. Important nu este cate ore petreci pe scaunul de la birou, ci ce faci in acest timp. De aceea, in cadrul grupului exista posibilitatea de a ne destinde prin campionatele de fussball, tenis de masa si Quake3. Pot spune, insa, ca niciodata nu ma desprind realmente de activitatea de la birou, am permanent Blackberry-ul la mine si sunt intotdeauna disponibila pe mail sau la telefon, pentru clienti sau jurnalisti.

SMARTfinancial.ro: Aveti timp si pentru viata personala? Cum procedati, delimitati ferm cele doua dimensiuni sau continuati sa va ocupati de partea profesionala si dincolo de programul de lucru?

Larisa Toader: Avand in vedere ca activitatea de PR poate insemna munca inclusiv sambata seara sau duminica dimineata, e destul de greu de trasat o delimitare ferma intre cele doua dimensiuni. Pe cat posibil incerc sa nu lucrez in week-end-uri, insa nu-i pot spune unui client care se bazeaza pe sprijinul nostru, ca nu-l ajutam doar pentru ca suntem in afara programului de lucru.

SMARTfinancial.ro: Cat de multa presa cititi / ascultati / vizualizati?

Larisa Toader: Foarte multa. Incerc sa fiu permanent conectata la tot ce e nou, atat din domeniul meu, cat si din alte domenii. Sunt abonata la cateva grupuri de discutie si la cateva Newslettere, iar cand am timp intru si pe blog-uri. Pe cat posibil, incerc sa urmaresc jurnalele de stiri la TV. De asemenea, in fiecare seara citesc editiile on-line ale ziarelor de a doua zi, pentru ca dimineata am intalniri si nu pot citi revista presei.

SMARTfinancial.ro: Continuati sa mai invatati, mai cititi articole si carti de specialitate, mai participati la seminarii de specialitate?

Larisa Toader: Sigur ca da, consider ca intotdeauna exista ceva de invatat. Citesc articole de specialitate si incerc sa particip la cat mai multe seminarii si training-uri din domeniu.

SMARTfinancial.ro: Cat de mult se schimba lucrurile in PR de la an la an?

Larisa Toader: Ca peste tot, si in domeniul relatiilor publice au loc schimbari; daca in urma cu cativa ani se confunda termenul de relatii publice cu cel de relatii cu publicul, acum aceasta confuzie se face din ce in ce mai rar. De asemenea, se vorbeste foarte mult despre comunicarea integrata oferita de o agentie fullservice, acest lucru incluzand si relatiile publice. Clientii incep sa acorde tot mai multa atentie domeniului relatiilor publice, desi bugetele sunt inca mici.

SMARTfinancial.ro: Aveti modele pe care le-ati urmat sau oameni de afaceri pe care ii admirati in mod deosebit?

Larisa Toader: Mi-am admirat foarte mult toti sefii cu care am lucrat. Am avut norocul sa lucrez cu persoane foarte bine pregatite, de la care am avut ce invata. De altfel, acesta este unul dintre marile avantaje ale agentiilor de PR, din Romania: ai posibilitatea de a invata de la cei mai experimentati, exista permanent un tutore care te ajuta si chiar iti repara greselile - pentru ca toti putem gresi la un moment dat - si, mai ales, exista dorinta agentiilor de a creste noi specialisti din randul studentilor.

SMARTfinancial.ro: Unde va place sa calatoriti si in ce tari in care nu ati fost la momentul actual ati dori sa mergeti?

Larisa Toader: Prefer excursiile in tara, exista foarte multe locuri superbe pe care inca nu le-am vizitat. Mi-a placut foarte mult Delta Dunarii. A fost una dintre cele mai placute experiente, pentru ca am dormit cateva nopti pe un hotel plutitor ancorat undeva pe langa Maliuc. Marea, la Sulina, este foarte linistita si calda, iar anul acesta mi-am propus sa imi petrec un week-end acolo. De asemenea, mi-as dori sa vizitez Marea Britanie si Scotia, eventual sa dorm intr-un castel scotian. Nici o croaziera pe Nil nu m-ar lasa indiferenta...

SMARTfinancial.ro: Cat de importanta este echipa pentru a contoriza in final si succesul personal?

Larisa Toader: E vitala. Oricat de bun ai fi, cele mari mari succese le poti avea doar in echipa. De curand, echipa de PR a Bigger Group a implinit un an de activitate, iar rezultatele foarte bune, obtinute in aceasta perioada se datoreaza in primul rand efortului comun. Cererea de specialisti este foarte mare in domeniul relatiilor publice si al advertisingului, exista persoane care se muta de la o firma la alta si de 3 ori intr-un an. In acest context, faptul ca acesti oameni au ales sa ramana alaturi de mine 1 an de zile a avut o mare importanta pentru dezvoltarea departamentului. Am construit impreuna acest departament, de la 0, de la crearea bazelor de date si a modelelor de bugete, pana la analize de imagine foarte complexe. In timp, ne-am specializat fiecare pe cate un domeniu, insa in continuare muncim in echipa, in functie de complexitatea clientului.

SMARTfinancial.ro: Ce ati recomanda unui student, sa termine intai facultatea sau deja sa caute sa se angajeze intr-o companie si sa invete si din experienta? Sunt mai importante studiile sau experienta?

Larisa Toader: Consider ca atat facultatea, cat si experienta in domeniu sunt foarte importante. Recomandarea mea este sa le imbine pe amandoua: sa nu isi neglijeze nici studiile, dar in acelasi timp sa obtina experienta prin activitatile desfasurate in ONG-uri sau prin stagii de practica in agentii.

SMARTfinancial.ro: Cat de mult compania in care lucrati si intreaga dumneavoastra activitate depinde de computer si de internet?

Larisa Toader: Extrem de mult, cam 90% din activitatea companiei depinde de Internet: mentinem legatura cu clientii si furnizorii pe mail sau pe Messenger, facem research, citim reviste electronice etc. Daca se intampla sa cada curentul sau doar Internetul, activitatea companiei este paralizata. Iar daca acest lucru dureaza mai mult de jumatate de ora, deja incepem sa ne gandim la metode alternative, cum ar fi lucrul de acasa.

SMARTfinancial.ro: Ce anume faceati cu 10 ani in urma, din punct de vedere profesional?

Larisa Toader: In urma cu 10 ani lucram in invatamant, intr-un orasel de provincie si visam la momentul in care voi veni in Bucuresti pentru a lucra in relatii publice. Doi ani mai tarziu, mi s-a indeplinit visul: urmam Studiile Postuniversitare de Comunicare din cadrul SNSPA si aveam primul job din domeniul PR-ului.

.


« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol

Recomanda aceasta pagina 
Daca considerati acest articol interesant il puteti recomanda unui prieten folosind formularul alaturat.
 


Newsletter SMARTfinancial


» reset
TVA
+TVA
» arhiva curs valutar