transport caini, transport catei, transport caini international, transport catei international, transport pisici, transport pisici international, transport animale, transport animale de companie, transport caini anglia, transport caini germania, transport caini olanda, transport caini franta, transport caini belgia, transport caini pret, transport pisici germania, transport pisici anglia, transport animale anglia, transport animale germania, transport caini romania
Curs Valutar 29-03-2024 4.6085 lei 4.973 lei

 



A fost lansat Catalogul Persoanelor Fizice Autorizate click aici pentru detalii

ora exacta

Inele de logodna

Imobiliare, real estate

cosuri cadou Gourmetgift

Laronef

Contabilitate Constanta

service frigidere reparatii

Expert Contabil Constanta

Servicii curatenie Cluj

Deblocari usi metalice

Asfaltari Bucuresti

lac de pescuit cluj

Info, blog

reparatie frigidere Bucuresti

Curs Valutar E-ziare.ro


 
Contact & Despre noi
Politica de confidentialitate
SMART financial - © Smart Press
Stocheaza documente in cloud


« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol
Adaugat in data de 17-03-2007

Iulian Enache - Redactor, Cotidianul

Iulian Enache - Redactor, Cotidianul

Rubrica Omul din Media prezinta, pe SMARTfinancial, un dialog cu un jurnalist. Intrebarile sunt standard, aceleasi in fiecare editie, cu accent pe succesul pe plan profesional, dar si pe diverse probleme specifice domeniului.

 

SMARTfinancial: Cum ati ajuns sa lucrati in mass-media si cum ati ajuns in pozitia actuala, ce v-a atras la acest domeniu?

Iulian Enache: Am ajuns in presa printr-o coincidenta. Apoi am fost fermecat de viteza, de cursa nebuna cronometrata pentru a fi primul care obtine informatie. Dupa o vreme, devii dependent.

SMARTfinancial: Cate ore munciti pe saptamana si cam cum arata o zi tipica de lucru?

Iulian Enache: Cred ca intre 50 si 60 de ore, depinde de saptamana. Este greu de descris o zi tipica de munca, pentru ca nici o zi nu seamana cu cealalta. Exista documentare pentru subiecte, exista multe telefoane, conferinte de presa, intalniri cu surse, redactare, urmarirea textului pana cand pagina in care se afla obtine BT (bun de tipar), exista chichite precum o ilustratie potrivita, o explicatie foto potrivita, un mic text deasupra paginii, denumit timbru, citate, casete, tabele, grafice... Cine isi imagineaza ca munca de redactor inseamna sa stai comod pe un scaun si sa scrii la calculator in liniste, cine are in minte imaginea unui Hemingway cu o sticla de whiskey si o masina de scris langa sau cine isi imagineaza un soi de corporatie in care toata lumea este in costum si poarta discutii intelectuale, se inseala amarnic. Americanii spun ca meseria de ziarist este a doua din lume ca nivel al stresului, dupa pilotii de vanatoare.



SMARTfinancial: Exista indeajuns de multa etica in mass-media in Romania?

Iulian Enache: Acum, daca ne referim la “totalitatea normelor de conduita morala corespunzatoare”, sigur ca nu. Orice padure are uscaturile sale, iar presa romaneasca, la fel ca mediul politic romanesc, are extrem de multe astfel de uscaturi. Cel mai tare ma deranjeaza faptul ca unii apar pe sticla si se autodeclara “formatori de opinie”, iar posturile TV sau publicatiile la care scriu sau pe care le patroneaza se ocupa in principal de fotbalisti drogati, manelisti, crime, violuri, intr-un cuvant cam ceea ce ar putea schilodi fiinta unei natii pentru o vreme destul de indelungata.

SMARTfinancial: Cat de important este pentru dumneavoastra locul de munca din punct de vedere al brandului, dincolo de satisfactiile financiare?

Iulian Enache: Extrem de important. Cred cu tarie in brandul “Cotidianul”, are o personalitate aparte.

SMARTfinancial: Mass-media este o munca de echipa si in acelasi timp succesul se masoara si individual, cum se imbina cele doua elemente?

Iulian Enache: Exista indivizi care cauta celebritatea cu orice pret. Atunci cand pui propria persoana mai presus de publicatia la care lucrezi, este ca si cand ai da foc corabiei pe care te afli in mijlocul Pacificului, in ideea ca poti sa ajungi inot de unul singur mai repede si mai sigur la mal. Un ziarist “prinde” in cariera sa subiecte puternice, care ii aduc faima in breasla si pe care le lucreaza singur, insa are de-a face cu mult mai multe subiecte lucrate in echipa. Daca echipa nu este unita, daca nu este a doua familie, calitatea produsului scade din cauza timpului irosit cu certuri meschine, in locul documentarii temeinice.

SMARTfinancial: Exista pericolul de a va standardiza programul si de a intra in monotonie in pozitia curenta din companie, ca si activitate profesionala?

Iulian Enache: Dupa cum spuneam putin mai devreme, in presa nu exista doua zile identice. Nu se intampla acelasi lucru doua zile la rand (or exista si exceptii, insa nu le-am intalnit).

SMARTfinancial: Visul celor care doresc sa lucreze in presa este de multe ori acela de a ajunge vedeta de televiziune. Ce inseamna de fapt succesul in mass-media, atat timp cat poti scrie pentru un ziar fara ca cititorul sa te cunoasca bine, aducandu-i insa informatie de calitate si oferind valoare publicatiei?

Iulian Enache: Putem vorbi despre un anumit tip de personalitate, care indeamna posesorul sa urmeze o cariera de actor, cantaret, prezentator TV. Sunt oameni care traiesc pentru a se face remarcati, pentru a iesi in evidenta. Exista insa pe lume si alte scale de valori; daca reusesti sa intelegi ca nu scrii pentru tine, ca ai cititori carora le datorezi totul (suna patetic, dar realitatea este simpla – cititorii aduc reclama, din reclama iti iei salariul, din salariu mananci, daca nu mananci mori), atunci reusesti in aceasta meserie. In fond, a lucra la o publicatie inseamna a fi un fel de reportofon uman – ajungi in locuri in care, spre exemplu, familia ta nu are acces. Depinde doar de tine sa le zugravesti, in publicatia la care lucrezi, un tablou cat mai complet a celor intamplate acolo. Esti platit sa aduci muntele la Mahomed. Avantajul este ca in aceasta meserie poti fi tu insuti, nu este ca in televiziune, unde trebuie sa porti machiaj, sa ai o freza impecabila, sa porti haine oferite prezentatorilor de diverse case de moda, si alte astfel de chestii care, pentru mine unul, sunt inacceptabile. Reversul medaliei este ca multi nu se potrivesc in presa scrisa, si o iau razna dupa o vreme, incep sa se creada Dumnezeu. Le urez multa bafta.

SMARTfinancial: Mass-media devine mult una de consum, tabloidele si televiziunile ce ofera divertisment ieftin si scandal ies in fata. Ca jurnalist, cat de mult considerati ca trebuie sa educati publicul si cat de mult sa-i oferiti ceea ce acesta doreste?

Iulian Enache: Am mai avut aceasta discutie cu multi dintre colegi. Este discutia cu oul sau gaina. Presa ofera publicului ceea ce acesta doreste, sau publicul se muleaza dupa ceea ce primeste? Nu este atat de simplu. Exista multe categorii de public, si exista produse orientate catre toate aceste categorii. Avem toporiada de la ora cinci la PRO TV, avem economie pe Money Channel. Avem Libertatea, avem Ziarul Financiar. Cred, insa, ca educatia este esentiala in societatea romaneasca de astazi. Coborand la nivelul marlanilor salbatici, sub pretextul ca oferi publicului ceea ce doreste, nu faci decat sa propagi tembelismul. De ce sa nu oferim, spre exemplu, spanzurari sau decapitari in direct? Sunt convins ca gloata ar fi incantata, asa cum a fost pe intreg parcursul istoriei. Cred ca propagarea subculturii trebuie sa inceteze, altfel natia asta nu-si va mai recapata niciodata demnitatea pierduta dupa 50 de ani de turnatorie, supunere oarba si pupincurism. Castigat ridendo mores, daca pot ma prefac nitelus ca sunt cult.

SMARTfinancial: Are presa putere in stat? Ati resimtit, personal, ca aveti putere ca jurnalist?

Iulian Enache: Din nefericire, mai multa decat merita astazi, prin reprezentantii sai. Am vazut multi colegi care abuzeaza de aceasta putere, si nu este o senzatie placuta.

SMARTfinancial: Care au fost pana in prezent cele mai mari satisfactii profesionale pentru dumneavoastra?

Iulian Enache: Rezultate dupa articole. Atunci cand am schimbat o lege fiindca am aratat ca este proasta, atunci cand am schimbat oameni din functie, pentru ca am aratat ca sunt incompetenti sau se dedau la magarii. Este cea mai placuta senzatie, sa vezi ca exista un rezultat al muncii tale.

SMARTfinancial: Credeti in specializarea presei si in existenta a tot mai multe nise?

Iulian Enache: Dupa cum am mai spus, exista multe categorii de public, depinde cine vrei sa te asculte sau cine vrei sa te plateasca.

SMARTfinancial: Ce recomandati unui tanar care doreste sa devina jurnalist, ce cale trebuie sa adopte acesta? Ar trebui sa munceasca inca din facultate?

Iulian Enache: Ceea ce inveti in facultate nu te ajuta aproape deloc atunci cand ajungi intr-o redactie. Am vazut multi tineri care au terminat jurnalistica, ba chiar cu note foarte mari, si care incepeau stirile cu istoricul si terminau cu lead-ul. Teoria este buna, dar practica bate de departe teoria.

SMARTfinancial: Desi domeniul PR si domeniul mass-media sunt tangente, intre persoanele care lucreaza in aceste doua domenii exista uneori nemultumiri la nivelul relatiei de colaborare. Cum vedeti ca ar trebui sa fie aceasta relatie si cum lucrati in general cu zona PR?

Iulian Enache: Sunt foarte putine persoane in Romania care chiar fac PR. Exista multi care si-au imaginat ca e o meserie usoara. Profesionistii PR sunt putini, si din pacate nu sunt inca apreciati la justa lor valoare de angajatori.

SMARTfinancial: Credeti ca o persoana care lucreaza in PR ar trebui sa comunice continuu cu jurnalistii, si dincolo de comunicate de presa si conferinte de presa?

Iulian Enache: Fara indoiala. De altfel, daca nu ma insel, facultatile de profil se numesc, in general, “Relatii Publice si Comunicare”, nu “Comunicare Scrisa si Orala in Cadru Festiv”. Ceea ce inteleg foarte greu multi dintre cei din PR este ca in aceasta meserie, in momentul in care se adreseaza cuiva sau cineva li se adreseaza, ei sunt compania in care lucreaza. Cand vorbesc cu un om de PR de la o companie, astept un raspuns de la compania respectiva. Din pacate, majoritatea raspunsurilor vin sub forma “nu stiu daca putem sa raspundem”, “stai sa vedem ce zice seful”, “umm.. bine, o sa incerc sa te ajut”. Daca sun direct la “seful”, omul de PR se urticariaza si simte o subminare a pozitiei sale. Nu intelege ca, pentru ca nu citeste presa ca sa intuiasca intrebarile care vin, si pentru ca nu-si face temele cu privire la ce are sau nu voie sa spuna, eu pierd timp pretios. In loc de o convorbire de cinci minute cu “seful”, eu sun omul de PR, el suna seful, seful suna inapoi cu raspunsul, omul de PR ma suna pe mine. Si asta fara sa socotim situatia in care mai trebuie si aprobari de la firma-mama din cine stie ce tara, cand traseul se complica. Pentru mine, timpul este vital.

SMARTfinancial: O alta imagine idilica a tanarului care doreste sa se faca jurnalist este aceea de a vorbi sincer, de a ajuta oamenii. Cat de reala este aceasta in presa romaneasca?

Iulian Enache: Exista astfel de oameni in presa romaneasca, si ar trebui sa existe mai multi. Ii asigur ca se poate, daca exista vointa.

SMARTfinancial: Aveti timp si pentru viata personala? Cum procedati, delimitati ferm cele doua dimensiuni sau continuati sa va ocupati de partea profesionala si dincolo de programul de lucru?

Iulian Enache: Recunosc ca de multe ori sotia imi reproseaza ca imi aduc meseria acasa.

SMARTfinancial: Ce pasiuni aveti, ce anume va relaxeaza, ce va place sa faceti intr-o zi libera, in week-end sau in concediu?

Iulian Enache: Imi place foarte mult sa citesc. Imi plac foarte mult jocurile pe calculator, ma relaxeaza. Da, chiar si la varsta mea. Este fenomenal sa poti impusca un om in cap, fie si virtual, dupa ce stai o zi intreaga in picioare la o conferinta in care Nastase minte cu lacrimi de crocodil in ochi ca banii sunt de la matusa lui, geniu in specula imobiliara la 90 de ani. Nu poti sa scrii despre asta, pentru ca te da in judecata, astfel incat astepti sa se pronunte Justitia. Despre care nu cred ca e cazul sa discutam. Jocurile pe calculator sunt o mica evadare din realitate, un mic lux pe care mi-l permit atunci cand am ocazia, ma destind si imi permit sa refulez fara sa deranjez pe nimeni.

SMARTfinancial: Cat de multa presa consumati?

Iulian Enache: Cat de multa imi permite timpul.

SMARTfinancial: Cat de mult se schimba lucrurile in mass-media de la an la an?

Iulian Enache: Jurnalistii migreaza, salariile cresc, parca si profesionalismul a inceput sa miste putin. In rest, bazele raman aceleasi, doar lumea din jur se schimba, si noi scriem despre asta in ziar.

SMARTfinancial: Aveti modele pe care le-ati urmat si oameni pe care ii admirati in mod deosebit?

Iulian Enache: Nu cred in modele. Un domn imi spunea, mai demult, sa nu incerc niciodata sa fiu la fel de bun ca o anumita persoana, pentru ca si acea persoana creste odata cu mine, astfel incat atunci cand as atinge punctul pe care mi-l fixasem, ar fi din nou deasupra. Stacheta trebuie sa fie tot timpul mai sus. Oameni pe care ii admir exista, insa nu voi da nume.

SMARTfinancial: Unde va place sa calatoriti si in ce tari in care nu ati fost la momentul actual doriti sa mergeti?

Iulian Enache: Amsterdam, Olanda. Este singurul loc in care as vrea neaparat sa ajung.

SMARTfinancial: Cat de mult tineti cont de branduri in calitate de consumator?

Iulian Enache: Nu foarte mult, in general compar produsele intre ele si fac raportul calitate-pret.

SMARTfinancial: Cat de mult compania in care lucrati si intreaga dumneavoastra activitate depind de computer si de internet?

Iulian Enache: Pot sa va spun doar ca daca nu am avea aceste lucruri o singura zi, ziarul nu ar mai aparea in ziua urmatoare. Este atat de simplu.

SMARTfinancial: Cat de profesionista vi se pare presa din Romania, in general, in acest moment?

Iulian Enache: Daca ar fi sa luam Coreea de Nord drept pragul de jos si SUA drept pragul de sus, cred ca suntem undeva un pic sub mijloc.

SMARTfinancial: Credeti in viitorul presei electronice?

Iulian Enache: Cu fermitate. Cred ca are un potential urias, si ca reprezinta viitorul. Tiparitura o sa dispara, la un moment dat, chiar daca unii accepta greu acest lucru, pentru ca spre deosebire de hartie, care accepta orice, Internetul accepta si oricat.

Interviu realizat de SMARTfinancial.
Sursa: SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©

.


« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol

Recomanda aceasta pagina 
Daca considerati acest articol interesant il puteti recomanda unui prieten folosind formularul alaturat.
 


Newsletter SMARTfinancial


» reset
TVA
+TVA
» arhiva curs valutar