transport caini, transport catei, transport caini international, transport catei international, transport pisici, transport pisici international, transport animale, transport animale de companie, transport caini anglia, transport caini germania, transport caini olanda, transport caini franta, transport caini belgia, transport caini pret, transport pisici germania, transport pisici anglia, transport animale anglia, transport animale germania, transport caini romania
Curs Valutar 29-03-2024 4.6085 lei 4.973 lei

 



A fost lansat Catalogul Persoanelor Fizice Autorizate click aici pentru detalii

ora exacta

Inele de logodna

Imobiliare, real estate

cosuri cadou Gourmetgift

Laronef

Contabilitate Constanta

service frigidere reparatii

Expert Contabil Constanta

Servicii curatenie Cluj

Deblocari usi metalice

Asfaltari Bucuresti

lac de pescuit cluj

Info, blog

reparatie frigidere Bucuresti

Curs Valutar E-ziare.ro


 
Contact & Despre noi
Politica de confidentialitate
SMART financial - © Smart Press
Stocheaza documente in cloud


« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol
Adaugat in data de 26-03-2007

Ovidiu Daniel Popica - Editor executiv, Banii Nostri

Ovidiu Daniel Popica - Editor executiv, Banii Nostri

Rubrica Omul din Media prezinta, pe SMARTfinancial, un dialog cu un jurnalist. Intrebarile sunt standard, aceleasi in fiecare editie, cu accent pe succesul pe plan profesional, dar si pe diverse probleme specifice domeniului.

SMARTfinancial: Cum ati ajuns sa lucrati in mass-media si cum ati ajuns in pozitia actuala, ce v-a atras la acest domeniu?

Ovidiu Daniel Popica: In 1991 m-am alaturat unui grup de studenti din Galati care fondasera unul dintre primele posturi de radio comerciale independente din Romania, pe FM. Am inceput ca prezentator de stiri, am avansat treptat si am ajuns producator, intre timp am devenit corespondent al Europei Libere si BBC la Galati, apoi din 1997 am lucrat la biroul din Bucuresti al sectiei romane a postului britanic. Din 2001 am trecut in presa scrisa, la Evenimentul Zilei unde am fost redactor sef adjunct si am coordonat subiectele economice, iar din 2006, dupa un an de burse in Marea Britanie si SUA, am preluat coordonarea editoriala a revistei Banii Nostri. M-a atras o mare curiozitate legata de oameni si situatii si nevoia de a-mi raspunde la unele intrebari.

SMARTfinancial: Cate ore munciti pe saptamana si cam cum arata o zi tipica de lucru?

Ovidiu Daniel Popica: Depinde, am unele saptamini foarte incarcate cand trebuie sa lucrez si 50 chiar 60 de ore. Sunt si saptamini mai lejere, insa nu le-am prea intalnit mai ales in ultima jumatate de an. Gazetaria nu se potriveste cu programul functionaresc, de opt ore, desi intalnesc oameni care lucreaza in presa si se poarta ca niste functionari, cu program 10-18.

O zi tipica de lucru? Hmm…e categoric diferita de cotidian, e mai putina presiune zilnica. Lunea ma ocup mai mult de lucruri administrative, iar vinerea incerc sa imi programez intalnirile. In rest sunt multe discutii legate de continut, idei de subiecte, cum le asezam in pagina, editez texte, miercuri seara sau joi dimineata scriu editorialul, in saptamana in care e randul meu…Joia e ziua cea mai grea, e zi de inchidere cu BT-uri (bun de tipar, adica) si garantat e de 12 ore. Saptaminile cele mai solicitante sunt cele cu conferintele de afaceri, unde moderez sesiunile de dezbateri si prezentari. Din cand in cand, particip la diverse emisiuni radio, uneori si TV, atunci cind agenda redactiilor nu e dominata de scandalurile politice.

SMARTfinancial: Exista indeajuns de multa etica in mass-media in Romania?

Ovidiu Daniel Popica: E ingrijorator de scazut nivelul eticii din mass-media romaneasca. Ma gandesc nu doar la etica ziaristilor, ci si la etica celor care administreaza afacerile de presa, etica de business. In ce priveste gazetarii, avem, din cate stiu, doua coduri etice adoptate de doua organizatii care spun ca reprezinta breasla jurnalistica dar nu am ramarcat o preocupare din partea redactiilor pentru adoptarea si aplicarea lor. Ramane asadar sa contam pe etica individuala si aici conteaza caracterul fiecarui gazetar. In ceea ce priveste afaceristii din business, nu am vazut nici cel mai mic semn ca ar fi preocupati de acest subiect.

SMARTfinancial: Cat de important este pentru dumneavoastra locul de munca din punct de vedere al brandului, dincolo de satisfactiile financiare?

Ovidiu Daniel Popica: Brandul e important. Poate e cel mai important pe o piata unde e cam multa aglomeratie si mult "zgomot", inca. Prin "zgomot" inteleg structuri de media care nu spun mare lucru, exista doar pentru ca trebuie sa consume niste bani. Daca sunt puternice, brandurile isi mentin prezenta in piata si dincolo de semnaturi sau profile vedeta, chiar daca prin plecarea lor e posibil ca organizatiile de media sa traverseze si momente mai dificile. Exemple? PRO TV fara Calinescu, Antena 1 fara Tuca, EVZ fara Nistorescu, Libertatea cu o echipa total schimbata… Intre un brand puternic si unul doar foarte generos l-as alege pe primul.

SMARTfinancial: Mass-media este o munca de echipa si in acelasi timp succesul se masoara si individual, cum se imbina cele doua elemente?

Ovidiu Daniel Popica: La ziar e mai simplu, e semnatura, stiti cum e…scripta manent. Cand esti jurnalist de teren succesul individual se masoara in impactul pe care il are stirea, articolul… poate mai vine si un premiu. In pozitii executive succesul tau e succesul echipei pe care o alcatuiesti, o conduci. Sunt adeptul filosofiei de echipa cu medie ridicata mai degraba decit al filosofiei bazata pe rezultate aduse de doi, trei campioni.

SMARTfinancial: Exista pericolul de a va standardiza programul si de a intra in monotonie in pozitia curenta din companie, ca si activitate profesionala?

Ovidiu Daniel Popica: Standardizare si monotonie? Nu prea…in fiecare saptamana apar situatii noi, subiecte noi. Exista evident riscul monotoniei cand te lovesti de proceduri care trebuie respectate, dar fara ele nu poti obtine calitate constanta.

SMARTfinancial: Visul celor care doresc sa lucreze in presa este de multe ori acela de a ajunge vedeta de televiziune. Ce inseamna de fapt succesul in mass-media, atat timp cat poti scrie pentru un ziar fara ca cititorul sa te cunoasca bine, aducandu-i insa informatie de calitate si oferind valoare publicatiei?

Ovidiu Daniel Popica: Televiziunea este o tentatie fireasca atata vreme cat aproape 75% din audienta de media este sub vraja telecomenzii. Radioul este un mediu nedreptatit din acest punct de vedere dar si el produce vedete si ma gandesc la realizatorii Diminetii Demente, Buzdugan si Morar. La ziar, e mai greu, e munca mai multa, o investigatie de impact poate lua saptamani. Din ce am observat pana acum, in televiziune vedetele se consuma repede, as spune cam in cinci ani. O cariera solida de gazetar se construieste in timp, are nevoie de munca multa si subiecte consistente, relevante pentru omul obisnuit.

SMARTfinancial: Mass-media devine mult una de consum, tabloidele si televiziunile ce ofera divertisment ieftin si scandal ies in fata. Ca jurnalist, cat de mult considerati ca trebuie sa educati publicul si cat de mult sa-i oferiti ceea ce aceasta doreste?

Ovidiu Daniel Popica: Da, e vremea divertismentului si a subiectelor de tip tabloid. "Infotainmentul" castiga tot mai mult teren. Misiunea educativa si-o asuma posturile publice si ma gandesc aici la modelul BBC, cel mai bun exemplu. Proprietarii de presa se uita la dividende si daca ai gasit combinatia cea mai profitabila intre ce vrea publicul si ce crezi tu ca i-ar folosi cu adevarat atunci esti pe drumul cel bun. Eu unul inca mai caut…

SMARTfinancial: Are presa putere in stat? Ati resimtit, personal, ca aveti putere ca jurnalist?

Ovidiu Daniel Popica: Cred ca putem vorbi de putere a presei doar intr-un stat in care inainte de toate LEGEA are putere. Cand legea e calcata in picioare presa devine lesne un instrument de manipulare si santaj. In Romania, presa are influenta si poate impune anumite teme. Influenti sunt mai degraba patronii de presa, jurnalistii obisnuiti si onesti mai putin. De asta e important ca audienta sa stie cine sunt proprietarii din media si care sunt interesele lor politice si de afaceri.

SMARTfinancial: Care au fost pana in prezent cele mai mari satisfactii profesionale pentru dumneavoastra?

Ovidiu Daniel Popica: E greu sa fac o ierarhie. Am avut multe satisfactii in toate redactiile in care am lucrat.

SMARTfinancial: Credeti in specializarea presei si in existanta a tot mai multe nise?

Ovidiu Daniel Popica: Sunt avantaje si dezavantaje ale specializarii. Depinde foarte mult de mersul pietei, in special a celei de publicitate, si de specializarea respectiva. Mai sunt inca multe nise neexplorate si specializari pe care gazetarii inca le evita. Un exemplu este chiar presa economica: e mare lipsa de oameni, dar noii veniti prefera alte specializari care sunt evident mai aglomerate.

SMARTfinancial: Ce recomandati unui tanar care doreste sa devina jurnalist, ce cale trebuie sa adopte acesta? Ar trebui sa munceasca inca din facultate?

Ovidiu Daniel Popica: Categoric ar trebui sa inceapa din facultate. Am predat la Universitate si stiu de la studenti ecuatia: bani multi in timp scurt. Putini sunt dispusi sa investeasca timp si munca in cariera, si credeti-ma stiu ce vorbesc. Pericolul este o cariera labila, iar problema e ca in cativa ani selectia va deveni foarte dura. Atunci vor ramane doar cei care s-au format pe o baza solida.

SMARTfinancial: Desi domeniul PR si domeniul mass-media sunt tangente, intre persoanele care lucreaza in aceste doua domenii exista uneori nemultumiri la nivelul relatiei de colaborare. Cum vedeti ca ar trebui sa fie aceasta relatie si cum lucrati in general cu zona PR?

Ovidiu Daniel Popica: Cred ca ar trebui sa fie o relatie de egalitate, de parteneriat nu de vasalitate cum e de multe ori acum. PR-ul are in mana banii, uneori aceeasi agentie are si bugetul de publicitate al clientului si va dati seama cum se poarta discutiile cu redactiile. Semnul cel mai clar e ca advertorialele mascate in articole de presa nu au disparut.

SMARTfinancial: Credeti ca o persoana care lucreaza in PR ar trebui sa comunice continuu cu jurnalistii, si dincolo de comunicate de presa si conferinte de presa?

Ovidiu Daniel Popica: Absolut. Am intalnit insa PR-isti care in loc sa facilitateaza comunicarea o blocheaza. "Stiti, procedurile, clientul…". Pot intelege asta pana la limita la care si PR-ul trebuie sa inteleaga - sau sa explice clientului - ca un jurnalist are nevoie de un raspuns, subliniez, un raspuns, intr-un timp anume, mai ales la cotidian sau agentie.

SMARTfinancial: O alta imagine idilica a tanarului care doreste sa se faca jurnalist este aceea de a vorbi sincer, de a ajuta oamenii. Cat de reala este aceasta in presa romaneasca?

Ovidiu Daniel Popica: E o imagine romantica, dar nu e o exagerare. Am intalnit jurnalisti sensibili, implicati emotional, sensibili la probleme ale unor oameni. Din pacate multor oameni care vin la redactii cu cate o problema le vine greu sa accepte ca un jurnalist, o publicatie chiar, nu poate rezolva petitii, nu poate indrepta solutii strambe ale justitiei. O problema personala poate deveni un subiect, un jurnalist poate scrie despre nedreptati sau cazuri de coruptie, dar societatea are nevoie si de alte mecanisme, esentiale, ca sa poata functiona si unul dintre ele, cum am mai scris, este puterea legii.

SMARTfinancial: Aveti timp si pentru viata personala? Cum procedati, delimitati ferm cele doua dimensiuni sau continuati sa va ocupati de partea profesionala si dincolo de programul de lucru?

Ovidiu Daniel Popica: Ma lupt sa imi fac timp, uneori reusesc. Este unul din motivele pentru care am ales publicatia saptaminala. Un exemplu ca partea profesionala imi ocupa mai mult decat timpul de lucru este ca raspund la acest interviu duminica seara…

SMARTfinancial: Ce pasiuni aveti, ce anume va relaxeaza, ce va place sa faceti intr-o zi libera, in week-end sau in concediu?

Ovidiu Daniel Popica: Imi place sa sofez, dar nu in Bucuresti, de cate ori am idei si timp mesteresc diverse chestii prin casa, ma relaxeaza teribil, am o intreaga colectie de scule si unelte, ma fascineaza Internetul si imi plac foarte tare cumparaturile. Cred ca putine femei imi rezista la shopping!

SMARTfinancial: Cat de multa presa consumati?

Ovidiu Daniel Popica: Cat imi trebuie ca sa imi pot face meseria. Stiri de agentie, jurnalele TV, incerc sa fac o selectie pentru ca e deja prea multa informatie, iar ora tot 60 de minute are.

SMARTfinancial: Cat de mult se schimba lucrurile in mass-media de la an la an?

Ovidiu Daniel Popica: E un sector foarte dinamic, semn ca piata e nematurizata. 2006 a fost un an agitat si ma astept la framintari si in 2007.

SMARTfinancial: Aveti modele pe care le-ati urmat si oameni pe care ii admirati in mod deosebit?

Ovidiu Daniel Popica: Da, am avut ocazia sa lucrez cu jurnalisti extraordinari la BBC, sunt profesionisti care m-au inspirat in cariera. Pe unii dintre ei i-am avut colegi si la Evenimentul Zilei. Am avut un profesor la scoala de radiojurnalism a BBC, Mike Ormsby pe care mi-l amintesc cu mare recunostinta si respect. La bursele din SUA si Marea Britanie am intalnit oameni care m-au ajutat foarte mult in cariera. A fost un privilegiu si un mare castig ca experienta de viata intalnirea cu Sir Geoffrey Owen, fost editor sef al Financial Times.

SMARTfinancial: Unde va place sa calatoriti si in ce tari in care nu ati fost la momentul actual doriti sa mergeti?

Ovidiu Daniel Popica: As vizita China, fata de care am o mare curiozitate profesionala. As vrea sa vad Brazilia si India. Grecia este iar o destinatie pe care o am pe lista de vacante.

SMARTfinancial: Cat de mult tineti cont de branduri in calitate de consumator?

Ovidiu Daniel Popica: Ma orientez dupa brand, in mod cert. Depinde insa si ce bani am in buzunar. Aleg brandurile pe cale mi le pot permite.

SMARTfinancial: Cat de mult compania in care lucrati si intreaga dumneavoastra activitate depind de computer si de internet?

Ovidiu Daniel Popica: Intr-o foarte mare masura. Stiti ca exista o gluma prin redactii: cel mai constiincios si mai productiv ziarist e Vasile Google! Mi-e greu sa imi imaginez o redactie moderna fara computer si internet.

SMARTfinancial: Cat de profesionista vi se pare presa din Romania, in general, in acest moment?

Ovidiu Daniel Popica: Diganosticul meu e rezervat. Cred ca mai avem cu totii multe de facut ca sa ajungem din urma presa profesionista din piete mature, cu traditie. Personal resimt lipsa unor modele - ca tot intrebati mai devreme de modele - de management profesionist, si cum scriam mai sus, al unui minim angajament de etica in materie de business de presa. Cred ca lucrurile se leaga…

SMARTfinancial: Credeti in viitorul presei electronice?

Ovidiu Daniel Popica: Sunt preocupat de viitorul presei tiparite. Internetul are un impact pe care inca il evaluam, il descoperim pe zi ce trece. Pe de alta parte cred ca presa electronica este pandita de un mare pericol: superficializarea discursului. Oamenii vor mai repede, mai scurt, mai succint. Ma intreb deja daca a ajuns cineva sa citeasca acest raspuns…

 

Interviu realizat de SMARTfinancial.

SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©

.


« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol

Recomanda aceasta pagina 
Daca considerati acest articol interesant il puteti recomanda unui prieten folosind formularul alaturat.
 


Newsletter SMARTfinancial


» reset
TVA
+TVA
» arhiva curs valutar