Stocul de spatii in centrele comerciale din Europa va creste cu 12 mil. mp. pana la finalul anului 2014 - analiza DTZ Research

DTZ preconizeaza livrarea in Europa a peste 12 mil. mp de spatii in centre comerciale in 2013 si 2014. Prin aceste livrari, stocul total de centre comerciale va ajunge la 136 mil. mp. Cel mai recent raport Property Times Europe Shopping Centres  evidențiaza faptul ca redresarea economiei europene  va avea un impact pozitiv asupra vanzarilor cu amanuntul din Europa, in perioada 2014 - 2018 fiind prognozata o crestere de 1,7% pe an. Aceasta reprezinta  o evolutie de la procentul de -0,6 inregistrat in ultimii cinci ani.

Magali Marton, Head of CEMEA Research comenteaza: "Anticipam ca in urmatorii doi ani Turcia va totaliza 50% din dezvoltarile de centre comerciale din Europa, cu peste 6 mil. mp. de spatii noi de retail planificate a fi finalizate pana in 2015. Turcia este urmata de Europa Centrala si de Est cu 1,2 mil. mp. spatii noi  de retail, in aceasta regiune Polonia detinand cel mai mare volum de spații comerciale noi, cu un total de 944,000 mp. Franța completeaza top trei cu 1mil mp".

In privinta vanzarilor cu amanuntul, cele mai mari rate de crestere sunt anticipate pentru Tarile Baltice cu o evolutie medie de 4,5%. Dintre cele trei piete principale, Marea Britanie va inregistra o revenire puternica a vanzarilor cu amanuntul, cu o crestere anuala de 2,5% anticipata pentru perioada 2014-2018. In Franta si Germania, unde vanzarile au fost modeste in ultimii cinci ani (+0,1%), se asteapta o crestere a acestora la 1,3%, respectiv 1,2%. 

Se disting insa variaţii de la tara la tara in ceea ce priveşte stocul de centre comerciale. Comparativ cu media europeana de 287 mp/1,000 de locuitori, tarile Nordice, Tarile de Jos si Lituania au un stoc excedentar de 400 mp / 1,000 locuitori. In contrast, in Ucraina, Romania, Ungaria si Turcia piata centrelor comerciale este sub-dezvoltata, stocul per mia de locuitori variind de la 53 la 188 mp. In aceste tari este in continuare loc pentru dezvoltarea de noi centre comerciale, decalajul fata de media europeana fiind unul semnificativ. 

In aceasta regiune, Polonia face nota discordanta, apropiindu-se de media europeana ca urmare a numeroaselor dezvoltari de proiecte din ultimii cinci ani. Acest lucru poate insemna, de asemenea, ca dezvoltarile noi vor fi limitate sau cel puțin vor fi facute in mod selectiv, pentru a evita surplusul.

In acest raport, DTZ analizeaza si orasele ce constituie “puncte fierbinti” pentru retaileri. Analiza ia in considerare cat de avansate sunt orasele europene in privinta dezvoltarilor de centre comerciale si cat de dinamice sunt economiile acestora. Combinand cele doua aspecte au fost identificate orase care ofera perspective bune de crestere, atat pentru centrele comerciale existente, cat si pentru noi proiecte.  

Magali Marton continua: “Viitoarele “puncte fierbinti” sunt pietele cu stoc sub media europeana si perspective de crestere economica pe termen mediu ce vor impulsiona vanzarile cu amanuntul. Aceste aspecte vor aduce beneficii centrelor comerciale existente si vor oferi oportunitati considerabile pentru noi dezvoltari. In aceasta categorie intra Londra impreuna cu alte doua piete regionale din Marea Britanie – Manchester si Birmingham, Bucuresti si, in top, Ankara si Istanbul“

Stocul de spatii comerciale moderne din Bucuresti este de 214 mp/1,000 locuitori, medie ce ne pozitioneaza mult in urma altor capitale europene precum Budapesta, cu un stoc de 375 mp /1,000 locuitori, Praga cu 691 mp/1,000 locuitori, sau Varsovia cu 449 mp/1,000 locuitori. Si in situatia livrarii tuturor proiectelor prognozate pana la finalul anului 2015, stocul de spatii comerciale din capitala nu va ajunge la nivelul valorii actuale din Praga.

Razvan Sin, Head of Retail Department DTZ Echinox comenteaza situatia din Bucuresti: “Bucurestiul este dominat in prezent de trei mari centre comerciale care acopera partile de Nord, Vest si Sud. Zona de Est, cu o  densitate a populatiei de 11,416 persoane / mp, care depaseste  cu 40% media capitalei si cu un potential excelent din punct de vedere al veniturilor pe cap de locuitor, este inca neexploatata, dar va fi acoperita, incepand cu 2015 de proiectul MegaMall dezvoltat de Nepi. Centrul comercial va avea  o suprafata de 75,000 mp, peste 200 de magazine si arie de acoperire de 1,7 milioane de locuitori, dintre care 910,000 vor putea accesa locatia in mai putin de 15 minute. Suntem implicati in procesul de inchiriere al MegaMall iar potentialul urias al proiectului  este probat si de faptul ca majoritatea retailerilor internationalI au contracte semnate aici  sau sunt in stadii foarte avansate de negociere. Interesul major pentru MegaMall ni s-a confirmat si la Mapic unde retaileri care prospecteaza piata din Romania si-au manifestat intentia de a se lansa pe piata locala in cadrul acestui proiect.”

Pietele identificate ca “emergente”, desi au potential pentru dezvoltarea de noi centre comerciale, oferta fiind scazuta, vor avea o crestere moderata a vanzarilor cu amanuntul, prognoza pe termen scurt si mediu fiind sub media europeana. In aceasta categorie sunt incluse orase din Benelux, Franta si Germania.