Zaharul, mai scump in Romania decat in celelalte tari din regiune - analiza XTB Romania

În România, pretul mediu de retail al unui kilogram de zahăr este de 1,6 dolari, fiind de peste 4 de ori mai mare decât cel la care este tranzactionat pe bursă, respectiv de 35,9 centi pe kilogram (la sfârsitul lunii iunie). Pretului de retail al zahărului a crescut în continuu începând cu anul 2006, desi pe bursă cotatiile zahărului au scăzut constant în ultimii doi ani. Spre exemplu, la începutul lunii iunie a acestui an zahărul se tranzactiona pe bursă la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, de 28,6 centi pe kilogram, cu aproximativ 40% mai putin fată de 2011. În toată această perioadă, contrar evolutiei de pe piata bursieră, pretul de retail a crescut cu aproximativ 25%. Totusi, chiar si în aceste conditii, vânzările de zahăr au continuat să crească în România, atât către retaileri, cât si către producătorii de băuturi răcoritoare. Spre exemplu, Agrana, unul dintre cei mai mari actori de pe piata zahărului, a înregistrat anul trecut, pe piata locală, o crestere a vânzărilor cu 19,8%. 

Acelasi trend de crestere a preturilor de retail poate fi observat si în alte state europene, dar nu de aceeasi amplitudine ca în România. Mai mult, în toate aceste tări, zahărul se vinde mai ieftin decât în România. Astfel, în Polonia pretul mediu de retail al unui kilogram de zahăr este de 1,2 dolari, în Cehia este de 0,9 dolari, iar în Bulgaria de 1,4 dolari.

Pretului din magazine este ridicat în România si din cauza nivelului TVA, practicat nediferentiat la produsele de bază, acestea fiind taxate similar celorlalte bunuri, cu 24%. Spre deosebire de tara noastră, în majoritatea tărilor membre ale UE se aplică o cotă redusă de TVA la alimentele de bază, cuprinsă între 5% si 20%. Totusi, chiar si excluzând contributia TVA-ului, pretul în România rămâne cel mai ridicat din regiune (1,3 dolari în România, comparativ cu 1,1 în Polonia, 0,8 în Cehia, 1,2 în Bulgaria). Chiar si în Ungaria, singura tară europeană care practică un nivel al TVA-ului mai ridicat decât în România, aplicabil inclusiv în cazul alimentelor de bază, zahărul se vinde mai ieftin, respectiv cu 1,4 dolari pe kilogram.

Un alt factor care contribuie la cresterea pretului pe care îl plăteste consumatorul final este reprezentat de costurile administrative si de productie. Totusi, practica arată că această componentă nu depăseste de regulă 20% din pretul final. De asemenea, în România productivitatea este relativ scăzută fată de tările vestice - productia locală medie este de 40 de tone la hectar, în timp ce tările vestice obtin productii spre 60 de tone pe un hectar.

În ceea ce priveste perspectivele pe termen mediu, la nivel global piata zahărului rămâne dezechilibrată, ceea ce se va reflecta în pretul tranzactionat - conform datelor F.O. Licht, productia globală de zahăr este estimată pentru sezonul 2012 – 2013 la 183,1 milioane de tone, în timp ce consumul este estimat la 168,7 milioane de tone. În conditiile acestui dezechilibru între cerere si ofertă, scăderea pretului sub 33,3 centi pe kilogram este posibilă, neexistând niciun semnal din punct de vedere tehnic că pretul va rămâne la acest nivel. Următorul pret de referintă de urmărit ar putea fi în zona 30,2 centi, iar apoi spre 26,10 centi.

X-Trade Brokers Dom Maklerski este lider pe piata de brokeraj în Europa Centrală si de Est.  Înfiintată în 2002, în Polonia, compania are peste 20 de sucursale în Europa, Asia si America de Sud.  În România, X-Trade Brokers Dom Maklerski SA Sucursala Bucuresti (XTB România) este activă pe piată din 2009. Compania oferă acces la pietele valutare (forex), de mărfuri si de capital (actiuni si indici bursieri în pietele majore si cele emergente).

XTB România oferă tehnologie de vârf clientilor săi prin intermediul platformelor de tranzactionare în versiune desktop si mobilă. Compania se implică activ în programe de educare pe teme de analiză tehnică si fundamentală, psihologia investitorului si managementul riscului.