Brandurile private castiga teren, pe masura ce retelele de retail modern se extind

Raportat la volumul general de vanzari, in Romania brandurile private castiga teren permanent in fata brandurilor comerciale "clasice". Si asta nu doar datorita cresterii interesului clientilor pentru astfel de solutii economice si a extinderii ofertei din partea retailerilor, ci mai ales pentru ca retelele de retail modern si-au continuat expansiunea, iar trendul se pare ca se va mentine.

Profi este in prezent probabil reteaua cu cel mai alert proces de extindere la nivel national. Recent, Profi a depasit nivelul de 400 de magazine si a anuntat deja ca urmatorul obiectiv este pragul de 500 de unitati in Romania. Carrefour, Lidl, Kaufland, Penny si chiar Selgros sunt in randul retailerilor interesati de a-si extinde acoperirea nationala, in timp ce Mega Image pare sa-si fi temperat expansiunea si chiar sa treaca la "curatarea" retelei, eliminand spatiile care nu au randamentul dorit.

Metro si Cora se afla de asemenea intr-un moment in care se concentreaza pe consolidare si nu pe dezvoltare. Carrefour a preluat si reteaua de magazine Billa din Romania, deci se rezolva nu doar organic, ci si prin achizitii (la fel ca Auchan, care a cumparat mare parte din hipermareturile real).

Toate aceste lanturi de magazine propun tot mai multe branduri proprii, atat la produsele alimentare, cat si la cele nealimentare. De la branza si ulei pana la saltele si imbracaminte, de la paste si conserve de peste la scutece pentru bebelusi, sampoane si mancare pentru animale, de la inghetata si paine pana la prelungitoare, lenjerii de pat si vopsea, aproape toate categoriile de produse din hipermarketuri si supermarketuri sunt "atinse" de marketingul pe baza marcilor private.

Cele mai multe retele prefera sa dezvolte mai multe marci private diferite, pe segmente de pret distincte. Spre exemplu, Cora propune atat marca Winny (super-economica), dar si Cora (de calitate mai ridicata). Tot in Cora gasim si alte marci proprii chiar pe segmentul premium - Nature BIO, Tentatii cora, Patrimoine Gourmand (bucatarie franceza), cora Degustation (produse rafinate), cora Harmony (mancare sanatoasa), L’Ame du Terroir (vinuri frantuzesti) si altele. Kaufland mizeaza pe K-Classic, dar si pe anumite marci dezvoltate pentru unele categorii de produse. Billa pariaza pe Clever si Billa Premium.

Mai mult decat atat, o noua tendinta se observa mai nou: brand pentru produsele romanesti. Cora are cora Traditia Gustului, Mega Image promoveaza Gusturi Romanesti, Billa propune Bun, din Romania, Lidl a lansat Camara Noastra. Iar exemplele pot continua, caci fiecare incearca sa ofere tot ceea ce are si concurenta.

Marile retele de retail modern mizeaza pe strategii nationale (si chiar regionale), insa pe masura ce piata se maturizeaza se actioneaza si cu anumite particularitati regionale, caci consumatorul din Bucuresti nu este acelasi cu cel din Suceava, iar cel din Arad nu reactioneaza la fel ca cel din Constanta. Oferta magazinelor poate sa difere, la fel si preturile si promotiile, de la un oras la altul (cu exceptia Lidl, care promite preturi egale oriunde in Romania).

Branduri private propun si alte magazine, dincolo de cele cu specific alimentar. Spre exemplu, Decathlon, o retea in ampla dezvoltare in Romania, se remarca prin numarul mare de marci proprii, printre care cele mai cunoscute sunt Kalenji, Kipsta, B'twin, Domyos, Artengo, Nabaiji, Newfeel, Quechua si Wed'ze.