Retailul modern romanesc atinge un nou record: 60% cota de piata

Retailul modern reprezintă un pilon principal de crestere a consumului, atingând o cotă de piată record, de 60%, în primul trimestru al anului 2016. “Dacă până în 2008, retailul modern crestea cu aproximativ 2-3 puncte procentuale anual în detrimentul celui traditional, în primele trei luni ale anului cresterea este semnificativă, de 4 puncte fată de aceeasi perioadă a anului trecut”, afirmă Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.

Ce se întâmplă cu consumul?

“Consumatorul român s-a mai relaxat, odată cu slăbirea presiunii economice. Primul trimestru din 2016 a însemnat un nou început pentru jucătorii din FMCG, odată cu cresterea puterii de cumpărare a românilor datorată reducerii TVA la produse alimentare si băuturi non-alcoolice si a cresterilor salariale. Beneficiul este că acesti bani în plus în buzunarul consumatorilor se întorc acum în  consum, iar 2016 dă semne bune de continuare a cresterii”, concluzionează Raluca Răschip.

Hipermarketurile înregistrează cea mai mare rată de crestere dintre toate canalele. Acestea câstigă mai bine de un punct procentual, până la 29% cotă de piată datorită cresterii valorii cosului de cumpărături. În afară de cosuri mai mari de cumpărături pentru fiecare vizită, supermarket-urile sunt vizitate de mai multe gospodării si ajung la 17% cotă de piată. Discounterii arată o traiectorie diferită de crestere, reusind să crească si frecventa de cumpărare.

Comportamentul de cumpărare al românilor se schimbă

Cele mai recente analize din studiile de monitorizare a consumului casnic ne arată că românii optează pentru cosuri mai mari de cumpărături, mai ales în comertul modern. Aceste prime trei luni ale anului urmează tendintele de consum remarcate după prima reducere de TVA din iunie 2015. Valoarea bunurilor de larg consum este cu 0,4% mai mare, în contextul unei deflatii alimentare de 6%, ceea ce se traduce într-o crestere de 3,5% în volum pentru cumpărăturile pentru acasă. Românii continuă să facă uptrading, adică să achizitioneze mărci si categorii de produse mai scumpe.

Categorii tinere, precum pestele si fructele de mare, specialitătile de brânză sau cidrul sunt cele mai dinamice, oferind oportunităti brandurilor si retailerilor să inoveze si să creeze experiente unice pentru consumatori. Cresterile din aceste categorii precum si din altele cum ar fi lactatele, snacks-urile sărate, apa, băuturile răcoritoare si cele spirtoase sau vinul si cele de îngrijire personală vorbesc foarte clar despre nevoile consumatorilor de diversificare si de încercare a unor produse nou intrate în consum.

Rezultatele provin din studiul GfK Consumer Panel Services care monitorizează consumul casnic pentru toate categoriile de bunuri de larg consum, în 3000 de gospodării. Datele sunt valabile pentru primul trimestru al anului 2016.