Primul lucru citit atat in ziare cat si pe diverse site-uri ori chiar pe email este titlul - subiectul mesajului. Un titlu bine ales duce la citirea articolelor. Cantitatea de informatie disponibila este enorma, asa se face ca multi sorteaza stirile pe care le primesc si le citesc doar pe unele dintre ele. Oricat de bun ar fi un articol, daca nu are si un titlu pe masura este posibil sa nu fie citit. Acest lucru este valabil atat pentru ziare, cat si pentru materialele trimise de companii (comunicate de presa ori chiar articole) catre media. Titlurile foarte lungi sau fara a sintetiza foarte bine continutul tind sa fie ignorate.
In presa scrisa, daca se analizeaza ziarele de scandal, se remarca usor existenta titlurilor bombastice - cele menite a atrage atentia. Titlurile sunt insa si in concordanta cu materialele - deseori si acestea avand un stil aparte. Exista insa un avantaj important in presa scrisa, acela al posibilitatii publicarii si a unui supra- ori a unui sub-titlu - ceea ce poate completa informatia din titlu, oferind astfel o idee de ansamblu cu privire la continutul materialului si determinand citirea articolului.
In plus pot exista si intertitluri care sa marcheze trecerea de la un aspect la altul in cadrul materialului.
In zona on-line lucrurile stau putin altfel: aici sunt de preferat titlurile scurte, clare. Daca se are in vedere si faptul ca un titlu contribuie foarte mult si la traficul pe site (prin indexarea corecta a informatiei - SEO - prin cuvinte cheie corect alese), atunci problema alegerii unui titlu se complica putin. Astfel, trebuie sa alegi cu grija cuvintele pe care le pui in titlu: este de preferat sa incluzi numele companiei ori al produsului promovat si alte elemente-cheie. Spre exemplu, un titlu de tipul: Inghetata Napoca are spot TV! iti ofera o idee clara cu privire la comunicat sau la stire. Te astepti sa afli detalii despre Napoca si despre reclama lor de la TV. Si chiar sa vezi spotul - ceea ce se si intampla aici.
De la Borat la Freddie Mercury este un titlu al Cinemagia care da de inteles ca actorul care l-a interpretat pe Borat va juca intr-un film nou rolul lui Freddie Mercury. Aceste titluri (si exemplele sunt multe) pot fi vazute ca titluri tip descriere: simple, la obiect, clare.
Un titlu poate suscita interes fiind foarte interesant la nivelul constructiei, asa cum este de pilda acest titlu de editorial de pe SMARTfinancial: Rezistenta la reforme, spargatorii de prejudecati & decolarea fondurilor structurale. Titlul ofera o idee cu privire la continut si are cuvinte-cheie bine alese. Daca vizitatorul este interesat de aceste probleme va citi cu siguranta articolul.
Un titlu poate sintetiza si o pozitionare inedita sau un element aparte. Spre exemplu pentru cartea Frumoasa mea spioana (Colin Falconer, Editura Aldo Press), personajul principal al best sellerului fiind o romanca, s-a mers pe ideea: O romanca de poveste in romanul lui Colin Falconer - continuat de un subtitlu care preciza ca este vorba despre o carte bine vanduta in afara. Jocuri de cuvinte pot fi de asemenea gasite in titluri, cum este cazul intr-un material propus de Body Contur unei publicatii din domeniul afacerilor: Body Contur-ul visat.
Trimiterile la elemente cunoscute – fie ca sunt luate din reclame, fie ca este vorba despre unele produse ori servicii, fie ca sunt trimiteri la unele lucrari ori proverbe – sunt si ele de impact. Un exemplu recent este un titlu din Capital - Cu pitici sa creditam sau în zâni sa ne luptam?
Cu siguranta lista de exemple bune, demne de urmat poate fi completata. Din pacate insa poate sa fie realizata si o lista cu titluri neinspirate. Nu este insa acesta scopul. Important este sa se retina faptul ca titlul este foarte important. Este de preferat sa nu fie foarte lung, sa atraga, sa sintetizeze informatia din articol ori sa aiba cuvinte-cheie potrivite. Pentru ca, deseori, Un titlu face cat un material.
Violeta-Loredana Pascal (PRwave.ro, partener SMARTfinancial.ro)
SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©
.