transport caini, transport catei, transport caini international, transport catei international, transport pisici, transport pisici international, transport animale, transport animale de companie, transport caini anglia, transport caini germania, transport caini olanda, transport caini franta, transport caini belgia, transport caini pret, transport pisici germania, transport pisici anglia, transport animale anglia, transport animale germania, transport caini romania
Curs Valutar 20-04-2024 4.6687 lei 4.9764 lei

A fost lansat Catalogul Persoanelor Fizice Autorizate click aici pentru detalii

ora exacta

Inele de logodna

Imobiliare, real estate

cosuri cadou Gourmetgift

Laronef

Contabilitate Constanta

service frigidere reparatii

Expert Contabil Constanta

Servicii curatenie Cluj

Deblocari usi metalice

Asfaltari Bucuresti

lac de pescuit cluj

Info, blog

reparatie frigidere Bucuresti

Curs Valutar E-ziare.ro

Contact & Despre noi
Politica de confidentialitate
SMART financial - © Smart Press
Stocheaza documente in cloud

« click pentru a vizualiza toate articolele de la aceasta categorie
Tipareste acest articol Recomanda acest articol
Adaugat in data de 15-11-2007

Piata locala a hotelurilor intra in era achizitilor - analiza Business Review

Cateva hoteluri mici si medii sunt pentru vanzare, dar pretul cerut este prea mare, spun specialistii. Tranzactiile cu hoteluri in Romania vor continua sa implice jucatorii locali interesati de o multime de unitati hoteliere ramase din perioada comunista, dar strainii sunt mai tentati de greenfield. Business Review trece in revista ce este de vanzare, cine poate cumpara si incotro se indreapta piata hotelurilor.

Piata hotelurilor romanesti nu a atras mult interes din partea investitorilor straini pana de curand. Ei au luat cele mai mari hoteluri din Bucuresti si primele cele mai importante din tara. Ele sunt detinute in procent de 95% de oamenii de afaceri sau companiile locale.
Marcile de hotel straine sunt bine reprezentate in Romania si piata romaneasca are o multime de potential si nise de acoperit. Operatorii asteapta ca ritmul sosirilor sa creasca de indata ce strategia de turism este implementata. Liniile aeriene low-cost vor contribui la acest lucru.

Pentru moment tranzactii mari sunt putin probabile pe piata hotelurilor locale deoarece podusele sunt putine. Numarul camerelor de hotel care pot fi cumparate ramane inca mic, daca luam in considerare oferta actuala de hoteluri pentru vanzare. Exista hoteluri mai mari in Romania, cu peste 200 camere pe unitate, care teoretic pot fi o tinta pentru fondurile mari de investitii sau pentru companiile interesate sa investeasca in industrie.

Aceste hoteluri mari sunt detinute de oamenii de afaceri locali, ca: George Copos pentru Ana Hotels, Radu Enache de la Continental Group, Mohammad Murat de la Phoenicia in Bucuresti si cateva unitati de la mare si Bogdan Dragomir, proprietar al hotelului Crystal Palace.

In acelasi timp, Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat (RAPPS) si Autoritata pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), SIF-urile si sindicatele SIND Romania au hoteluri in portofoliul lor de active. Acestea vor fi in esenta principalele oportunitati de preluare pe piata hotelurilor locale, pe langa diversele proiecte greenfield de care investitorii straini pot fi interesati.

Pentru moment, cele mai mari hoteluri din Bucuresti si statiuni de la munte sau mare care apartin catorva antreprenori mari pe piata nu sunt oficial de vanzare, nici tinte necesare pentru achizitii.

"Nu cred ca este presant pentru acesti investitori sa vanda acum. In orice caz nu este exclus sa vedem tranzactii pe acest segment. In plus, nu le vad portofoliul crescand spectaculos. Putem sa ne gandim la tranzactia recenta care a implicat Hotelul Rex din statiunea Mamaia, vandut de fratii Paunescu (care deja detin hotelul InterContinental din Bucuresti) catre familia Adamescu. In acest moment acesta a fost cea mai semnificativa tranzactie cu un hotel pana acum", spune Tinu Sebesanu, CEO la firma de consultanta si management Trend Hospitality.

SIND detine actual toate activele turistice care au fost folosite si au apartinut uniunii sub regimul comunist. Ultima evaluare a portofoliului il plaseaza la 11 milioane euro. "Cred ca valoarea de piata este de cel putin patru ori mai mare", Bogdan Hossu, seful Cartel Alfa si reprezentantul consiliului de administratie SIND, a declarat pentru Business Review.

SIND este detinuta de importante uniuni din Romania, cu CNSLR Fratia proprietara a 38% din companie, Cartel Alfa 28%, BNS si CSDR cu 17,5% fiecare, in timp ce actiunile ramase apartin Asociatiei Caselor de Cultura.

Problema cu SIND este ca desi are in patrimoniu cele mai mari hoteluri din Romania, nu poate vinde nici unul din ele, Minica Boaja, Vice-Presedinte al CNSLR Fratia si membru al consiliului de administratie SIND, declara pentru Business Review.

"Exista multi investitori interesati de hotelurile noastre, dar noi nu vom vinde. Noi n-am vandut nimic, desi exista zvonuri ca am vandut", spune el. Cartel Alfa este, de asemenea, impotriva vanzarii activelor SIND.

"Nu am primit multe oferte de la companiile straine, dar am primit oferte de la investitori locali. La fiecare trei luni primim o oferta sa vindem. Chiar daca consiliile locale incearca sa cumpere activele noastre, dar noi nu vrem sa vindem la oferta de pret scazut. Noi nu vindem la toti", spune Hossu.

SIF Transilvania detine in portofoliu cele mai mari hoteluri dintre toate cele cinci SIF-uri din Romania. Compania are actiuni intre 3% si 97% in 49 companii din industrii conexe turismului din Romania, conform declaratiei de portofoliu de la sfarsitul lui septembrie. In total, 26% din portofoliu, cea mai mare parte, este in turism.

SIF Transilvania a vandut cateva parti din companiile hoteliere detinute. La inceputul anului si-a vandut tote actiunile, aproximativ 39%, in Banat Estival Olimp. Anul trecut SIF-ul, de asemenea, si-a vandut actiunile la hotelul Balea Estival Neptun. SIF, de asemenea, a vandut Olpimp Estival 2002, care detine hotelul Neptun in Olimp, catre Grand Plaza Hotel SA, care detine hotelul Howard Johnson din Bucuresti. Compania a fost singurul ofertant pentru acesta.

Piata este acum plina de notificari de vanzare pentru hoteluri mici si medii din Bucuresti si din tara. "Piata este actual favorabila pentru investitii in hoteluri mici, 15 – 20 camere, si hoteluri medii, 50 – 100 camere. Oferta este oricum foarte mica in aceasta categorie, ceea ce poate deveni un dezavantaj dar si un factor de succes", spune Sandu Pavel, consultant pentru firma de consultanta QCM.

Compania intermediaza vanzarea catorva hoteluri mici din tara, precum Condi din Arad si Vulturul Negru din Oradea. "Anuntarea vanzarii se intalneste cu interesele majore pe piata. Noi am discutat cu oamenii de afaceri romani si straini sa preia hotelul", spune Pavel despre hotelul Condi. "Considerand dimensiunile destul de mici ale acestor hoteluri, interesul pentru retele internationale mari si pentru fonduri de investitii este scazut pentu acest tip de afacere".

Anunturile de vanzari pe piata pana acum contin preturi intre 129.000 euro si 192.000 euro pe camera de hotel. "Aceste proprietati raman supra-evaluate. Proprietarii lor isi evaluaza hotelurile ca si cand ar fi pur si simplu active imobiliare. Criteriul de evaluare pentru un hotel este oricand dat de profitul asteptat in acel hotel. Astfel exista o diferenta intre ce vor vanzatorii si cat de mult va oferi un cumparator experimentat", spune Tinu Sebesanu. Multe preturi expuse sunt chiar mai mari decat marile tranzactii in Europa.

"Hotelul Marriott din Praga s-a vandut pentru 180.000 euro pe camera. Acum proprietarii unui hotel local cer mai mult de 200.000 euro pe camera", spune Sebesanu.

Pretul final poate fi afectat de factori diferiti. Unul dintre acestia este nevoia de consolidare a cladirii pentru a respecta ultimele masuri impotriva cutremurelor. Acestea pun presiune pe pretul de vanzare. Daca vanzarea are loc inaintea acestor operatiuni, hotelul va avea un pret mai scazut. In al doilea rand, noile standarde de clasificare pot declasifica multe hoteluri si acest lucru va afecta, de asemenea pretul de vanzare.

SMART financial - www.SMARTfinancial.ro ©

.